Social Media Content Strategy : Case: KOVA Esports
Puumalainen, Santeri; Lindeman, Niklas (2020)
Puumalainen, Santeri
Lindeman, Niklas
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628788
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona organisaatiolle KOVA Esports, joka on erikoistunut eurheiluun. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, ketkä ovat organisaation sosiaalisen median seuraajia ja millaista sisältöä he haluavat nähdä KOVAn kanavissa. Opinnäytetyössä luotiin sosiaalisen median sisältöstrategia toimeksiantajalle ja annettiin työkaluja kuten sisältökalenteri-, viikko- ja ideointipohjat vuodelle 2021, joiden tavoite on tehostaa ja kehittää sisällöntuotantoa.
Tämä opinnäytetyö on tehty kvantitatiivista tutkimusotetta käyttäen. KOVA Esportsin seu-raajille luotiin Webropol-kysely, joiden vastausten ja teoreettisen tiedon avulla luotiin sosi-aalisen median sisältöstrategia. Tutkimuksesta saatiin selkeitä tuloksia, mitä KOVA Esportsin seuraajat haluavat nähdä eri sosiaalisen median kanavissa. Saadut tulokset avataan tutkimuksessa, joita hyödyntäen toimeksiantaja voi alkaa tuottamaan seuraajien mieltymyksiä vastaavaa sisältöä. Sisältökalenterin sekä viikko- ja ideointipohjien avulla pystytään helpottamaan toimeksiantajan työntekijöiden ajankäyttöä ja suunnitelmaisuutta.
Opinnäytetyö tutki eurheilun sisällöntuotantoa ja sisältöstrategioita ensimmäistä kertaa. Tulevaisuudessa vastaavia tutkimuksia voidaan tehdä sisällöntuotannon kehittämiseksi ja kohdentamalla tutkimus tarkempaan kohderyhmään tai henkilöihin, jotka eivät seuraa eurheilua. This thesis has been carried out as an assignment for KOVA Esports organization, which is specialized in esports industry. The object of this thesis was to find out who the followers of the organization are and what kind of content they want to see on KOVA Esports social media channels. In the thesis, a content strategy for social media was created for the em-ployer and tools such as content calendar, weekly calendar and ideation templates for 2021 with aim to make content production more efficient and easier.
This thesis research method is a quantitative research. A Webropol -survey was created for the followers of KOVA Esports and with their answers and theorical information were used to create a content strategy. The output of the thesis was clear results of what KOVA Esports´ Followers want to see on various social media channels. The results obtained are presented and allow the client to start producing content that meets the preferences of the followers. With the help of the content calendar and weekly and ideation templates, it is possible to facilitate the time and planning of the client´s employees.
This is the first research where content and content strategy were studied in esports industry. In the future, similar studies can be carried out to develop content production and target the study to more specific target group or to a people who do not follow esports.
Tämä opinnäytetyö on tehty kvantitatiivista tutkimusotetta käyttäen. KOVA Esportsin seu-raajille luotiin Webropol-kysely, joiden vastausten ja teoreettisen tiedon avulla luotiin sosi-aalisen median sisältöstrategia. Tutkimuksesta saatiin selkeitä tuloksia, mitä KOVA Esportsin seuraajat haluavat nähdä eri sosiaalisen median kanavissa. Saadut tulokset avataan tutkimuksessa, joita hyödyntäen toimeksiantaja voi alkaa tuottamaan seuraajien mieltymyksiä vastaavaa sisältöä. Sisältökalenterin sekä viikko- ja ideointipohjien avulla pystytään helpottamaan toimeksiantajan työntekijöiden ajankäyttöä ja suunnitelmaisuutta.
Opinnäytetyö tutki eurheilun sisällöntuotantoa ja sisältöstrategioita ensimmäistä kertaa. Tulevaisuudessa vastaavia tutkimuksia voidaan tehdä sisällöntuotannon kehittämiseksi ja kohdentamalla tutkimus tarkempaan kohderyhmään tai henkilöihin, jotka eivät seuraa eurheilua.
This thesis research method is a quantitative research. A Webropol -survey was created for the followers of KOVA Esports and with their answers and theorical information were used to create a content strategy. The output of the thesis was clear results of what KOVA Esports´ Followers want to see on various social media channels. The results obtained are presented and allow the client to start producing content that meets the preferences of the followers. With the help of the content calendar and weekly and ideation templates, it is possible to facilitate the time and planning of the client´s employees.
This is the first research where content and content strategy were studied in esports industry. In the future, similar studies can be carried out to develop content production and target the study to more specific target group or to a people who do not follow esports.