Markkinointisuunnitelma Varjolan tila – Bistro Sylvi
Kallioinen, Anni-Mari (2020)
Kallioinen, Anni-Mari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628670
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Laukaassa sijaitseva Varjolan tila Oy, jonka kahvila-ravintola Bistro Sylvin markkinointi kaipasi kehittämistä. Bistro Sylvi on toiminut vuodesta 2012 lähtien, mutta sen yleinen tunnettuus oli heikkoa ja tähän haluttiin muutosta. Yritykselle ei ole aiemmin tehty markkinointisuunnitelmaa. Tarkoituksena oli laatia varteenotettava, johdonmukainen ja hyödyllinen markkinointisuunnitelma, jonka avulla toimeksiantaja saisi ideoita ja keinoja Bistro Sylvin markkinoinnin kehittämiseksi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka tavoitteena oli saavuttaa ymmärrys käsiteltävästä ilmiöstä ja löytää sopivia keinoja tutkimusongelmien ratkaisemiseksi. Yrityksen toimintaympäristöä ja lähtökohtia tarkasteltiin SWOT-analyysin avulla. Lisäksi analysoitiin Bistro Sylvin kilpailijoiden toimintaa sosiaalisessa mediassa, matkailusivustoilla sekä kotisivuilla. Tutkimukset antoivat kattavasti hyödyllistä tietoa markkinointisuunnitelman laatimista varten. Markkinointisuunnitelmaan rajattiin käsiteltävät aiheet mahdollisimman tarkasti, jotta siitä saatiin mahdollisimman suuri hyöty irti toimeksiantajaa varten.
Monipuolisten aineistojen perusteella syntyi konkreettinen markkinointisuunnitelma, jota toimeksiantaja voi hyödyntää Bistro Sylvin markkinoinnin kehittämisessä, tunnettuuden lisäämisessä ja kohdeasiakkaiden tavoittamisessa. Bistro Sylvin tulisi ennen kaikkea panostaa säännölliseen markkinointiin ja huolelliseen sisällön suunnitteluun. Vuosikello-työkalu on hyvä keino tähän, sillä siitä näkee suoraan vuoden tärkeimmät markkinointitoimenpiteet.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka tavoitteena oli saavuttaa ymmärrys käsiteltävästä ilmiöstä ja löytää sopivia keinoja tutkimusongelmien ratkaisemiseksi. Yrityksen toimintaympäristöä ja lähtökohtia tarkasteltiin SWOT-analyysin avulla. Lisäksi analysoitiin Bistro Sylvin kilpailijoiden toimintaa sosiaalisessa mediassa, matkailusivustoilla sekä kotisivuilla. Tutkimukset antoivat kattavasti hyödyllistä tietoa markkinointisuunnitelman laatimista varten. Markkinointisuunnitelmaan rajattiin käsiteltävät aiheet mahdollisimman tarkasti, jotta siitä saatiin mahdollisimman suuri hyöty irti toimeksiantajaa varten.
Monipuolisten aineistojen perusteella syntyi konkreettinen markkinointisuunnitelma, jota toimeksiantaja voi hyödyntää Bistro Sylvin markkinoinnin kehittämisessä, tunnettuuden lisäämisessä ja kohdeasiakkaiden tavoittamisessa. Bistro Sylvin tulisi ennen kaikkea panostaa säännölliseen markkinointiin ja huolelliseen sisällön suunnitteluun. Vuosikello-työkalu on hyvä keino tähän, sillä siitä näkee suoraan vuoden tärkeimmät markkinointitoimenpiteet.