Lanseringen av en ny investeringsprodukt: Aktiesparkonto
Nordlund, Martin (2020)
Nordlund, Martin
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628803
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä esitetään Suomessa lanseerattu osakesäästötili sekä tutkitaan, miten Nordea on lanseerannut ja markkinoinut sitä. Osakesäästötili on tili, jonka sisältä voi tehdä sijoituksia pörssiosakkeisiin. Osakesäästötiliä voi käyttää yksityishenkilöt ja palvelua tarjoavat osa Suomessa palvelevista pankeista. Opinnäytetyössä tullaan myös selvittämään, miten osakesäästötili on vaikuttanut Suomen sijoitusmarkkinaan.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osassa esitetään,millainen on Suomen sijoitusmarkkina tällä hetkellä ja mitkä ovat suomalaisten suosituimmat sijoituskohteet. Tämän jälkeen opinnäytetyössä selvitetään tarkemmin mikä on osakesäästötili sekä mitkä ovat osakesäästötilin hyvät ja huonot puolet. Lisäksi selvitetään syitä,miksi osakesäästötili on lanseerattu Suomeen.
Opinnäytetyön empiirinen osa koostuu analyysistä, joka on tehty Nordean markkinointiin osakesäästötilistä. Empiirinen osa sisältää myös keskusteluja Nordean työntekijöiden kanssa. Keskusteluiden päämääräinen tavoite oli saada tarkempaa tietoa osakesäästötilin lanseerauksesta ja markkinoinnista Nordeassa.
Tärkeä tulos tässä tutkimuksessa oli, miten osakesäästötili on vaikuttanut Suomen sijoitusmarkkinoihin huomattavasti. Koska osakesäästötili on tavoittanut uusia suomalaisia sijoittajia,on sillä ollut vaikutus koko Suomen sijoitusmarkkinaan.
Opinnäytetyön ensimmäisessä osassa esitetään,millainen on Suomen sijoitusmarkkina tällä hetkellä ja mitkä ovat suomalaisten suosituimmat sijoituskohteet. Tämän jälkeen opinnäytetyössä selvitetään tarkemmin mikä on osakesäästötili sekä mitkä ovat osakesäästötilin hyvät ja huonot puolet. Lisäksi selvitetään syitä,miksi osakesäästötili on lanseerattu Suomeen.
Opinnäytetyön empiirinen osa koostuu analyysistä, joka on tehty Nordean markkinointiin osakesäästötilistä. Empiirinen osa sisältää myös keskusteluja Nordean työntekijöiden kanssa. Keskusteluiden päämääräinen tavoite oli saada tarkempaa tietoa osakesäästötilin lanseerauksesta ja markkinoinnista Nordeassa.
Tärkeä tulos tässä tutkimuksessa oli, miten osakesäästötili on vaikuttanut Suomen sijoitusmarkkinoihin huomattavasti. Koska osakesäästötili on tavoittanut uusia suomalaisia sijoittajia,on sillä ollut vaikutus koko Suomen sijoitusmarkkinaan.