Lapsen loikka varhaiskasvatuksesta kouluun: Aamu- ja iltapäivätoiminnan merktiys ja tarpeen kartoitus
Nevala-Kytösaari, Mirva (2020)
Nevala-Kytösaari, Mirva
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728831
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa tietoa siitä, miten aamu- ja iltapäivätoiminta tukee lapsen siirtymää varhaiskasvatuksesta kouluun. Tutkimuskunnassa aamu- ja iltapäivätoimintaa on järjestetty vuodesta 2009 lähtien, ja toimintaan osallistuvien lasten määrä on kasvanut tasaisesti.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään varhaiskasvatusta ja esiopetusta sekä lapsen kouluvalmiustaitoja, joita opetetaan jo varhaiskasvatuksessa. Aamu- ja iltapäivätoiminnan tavoitteita ja sisältöjä esitellään teoriaosuuden lopussa sekä sitä, miten se tukee lapsen siirtymistä varhaiskasvatuksesta kouluun. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-kyselyllä tutkimuskunnassa varhaiskasvatuksen loppuvaiheessa olevien lasten huoltajilta, ajalla 29.6. – 26.7.2020
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvantitatiivista tutkimusta ja sen rinnalla kvali-tatiivista menetelmää. Kyselyssä oli monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyk-siä. Vastausprosentti oli tässä tutkimuksessa 36.
Tutkimus toi vahvasti esille aamu- ja iltapäivätoiminnan merkityksen perheille. Tulosten mukaan vanhemmat pitivät aamu- ja iltapäivätoimintaa erittäin tärkeänä, kun lapsi siirtyy varhaiskasvatuksesta kouluun. Tämä myös oli tutkimuksen tekijän hypoteesi tutkimustuloksesta. Yli puolet vastaajista kertoi, ettei heillä ole käytettävissä tukiverkostoja lapsen aamu- ja iltapäivän hoitojärjestelyihin, kun lapsi aloittaa koulun. Kyselyyn vastanneet pitivät tärkeimpinä aamu- ja iltapäivätoiminnan sisällöistä sosiaalisia taitoja ja kaveritaitoja. Näitä edellä mainittuja taitoja on harjoiteltu jo varhaiskasvatuksessa. Vähiten tärkeitä aamu- ja iltapäivätoiminnan sisältöjä olivat läksyt sekä kädentaidot. Vanhemmat pitivät tärkeänä sitä, että lapsi saa siirtyä kouluun ja opetella asioita yksi kerrallaan. Aamu- ja iltapäivätoiminnassa jatketaan samojen asioiden ja taitojen harjoittelua ja vahvistamista, jotta lapsi oppii vähitellen itsenäiseksi. Vastauksien mukaan perheiden arki rauhoittuu aamu – ja iltapäivätoiminnan avulla, kun arki-iltoihin jää perheille enemmän yhteistä aikaa
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään varhaiskasvatusta ja esiopetusta sekä lapsen kouluvalmiustaitoja, joita opetetaan jo varhaiskasvatuksessa. Aamu- ja iltapäivätoiminnan tavoitteita ja sisältöjä esitellään teoriaosuuden lopussa sekä sitä, miten se tukee lapsen siirtymistä varhaiskasvatuksesta kouluun. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-kyselyllä tutkimuskunnassa varhaiskasvatuksen loppuvaiheessa olevien lasten huoltajilta, ajalla 29.6. – 26.7.2020
Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvantitatiivista tutkimusta ja sen rinnalla kvali-tatiivista menetelmää. Kyselyssä oli monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyk-siä. Vastausprosentti oli tässä tutkimuksessa 36.
Tutkimus toi vahvasti esille aamu- ja iltapäivätoiminnan merkityksen perheille. Tulosten mukaan vanhemmat pitivät aamu- ja iltapäivätoimintaa erittäin tärkeänä, kun lapsi siirtyy varhaiskasvatuksesta kouluun. Tämä myös oli tutkimuksen tekijän hypoteesi tutkimustuloksesta. Yli puolet vastaajista kertoi, ettei heillä ole käytettävissä tukiverkostoja lapsen aamu- ja iltapäivän hoitojärjestelyihin, kun lapsi aloittaa koulun. Kyselyyn vastanneet pitivät tärkeimpinä aamu- ja iltapäivätoiminnan sisällöistä sosiaalisia taitoja ja kaveritaitoja. Näitä edellä mainittuja taitoja on harjoiteltu jo varhaiskasvatuksessa. Vähiten tärkeitä aamu- ja iltapäivätoiminnan sisältöjä olivat läksyt sekä kädentaidot. Vanhemmat pitivät tärkeänä sitä, että lapsi saa siirtyä kouluun ja opetella asioita yksi kerrallaan. Aamu- ja iltapäivätoiminnassa jatketaan samojen asioiden ja taitojen harjoittelua ja vahvistamista, jotta lapsi oppii vähitellen itsenäiseksi. Vastauksien mukaan perheiden arki rauhoittuu aamu – ja iltapäivätoiminnan avulla, kun arki-iltoihin jää perheille enemmän yhteistä aikaa