Inkludering av unga med flyktingbakgrund: Professionellas förhållningssätt i skolmiljön
Rajala, Sille-Riin; Olofsson, Annie (2020)
Rajala, Sille-Riin
Olofsson, Annie
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628608
Tiivistelmä
Skolan är den plats där ungdomar tillbringar största delen av sin tid, därför är det av stor vikt att miljön främjar till en trygg och inkluderad utveckling. Detta med hjälp av stöd från pålitliga professionella vuxna. Det är betydelsefullt att professionella i skolmiljön ser till ungas förutsättningar och hur dessa påverkar chansen till inkludering. Därav, kommer detta examensarbete att behandla ämnet inkludering av unga med flyktingbakgrund ur ett professionellt perspektiv i skolmiljön. Val av målgrupp är för att lyfta fram flyktingskap och betydelsen av mångfald. Avgränsningen är endast utifrån ett professionellt perspektiv inom skolans ramar. Ingen geografisk avgränsning. Studiens frågeställningar är följande: Vilka utmaningar kan en professionell identifiera hos en ung med flyktingbakgrund i skolmiljön? Hur kan en professionell främja till inkludering av en ung med flyktingbakgrund i skolmiljön? Syftet med studien är att sammanställa kunskap till professionella i skolmiljön för att uppmärksamma betydelsen av inkludering av unga med flyktingbakgrund. Metodvalet är en allmän litteraturstudie och totalt 9 vetenskapliga artiklar har inkluderats i analysen. Teoretiska referensramen utgår från ett professionellt förhållningssätt varav inklusion och exklusion är i fokus. Resultatet presenteras i tre kategorier: Identifierade utmaningar i skolmiljön, professionellas bemötande i skolmiljön och praktiska tillvägagångssätt i skolmiljön. Resultatet svarar på frågeställningarna utifrån kategorierna. Resultatet påvisar vilka utmaningar som identifierats såväl som hur dessa ska bemötas i praktiken av professionella i skolmiljön. Resultatet kan förhoppningsvis vara ett hjälpande verktyg för professionella i möte av unga med flyktingbakgrund. Detta för att främja till inkludering i skolmiljön.