Travel agency in Finland and generations Y and Z
Rautio, Pia-Noora (2020)
Rautio, Pia-Noora
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728828
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on matkatoimisto KILROY Finland, jonka pääasiallinen kohderyhmä ovat opiskelijat ja nuoret, vuonna 2020 tämä tarkoittaa sukupolvia Y ja Z. Molemmillla sukupolvilla on voimakas tarve hankkia uusia kokemuksia matkustamisen kautta. Heille on ominaista käyttää avukseen teknologiaa suunnitelllessaan ja varatessaan matkoja, sekä käyttää sitä hyödykseen myös matkan aikana.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, miten tutkimukseen valitut sukupolvet Y ja Z, kokevat matkatoimiston roolin tänään ja tulevaisuudessa. Lisäksi tutkimuksen tarkoitus on selvittää miten paljon huoli ilmastonmuutoksesta vaikuttaa tämän kohderyhmän matkustukseen liittyvissä päätöksissä ja valinnoissa. Vuonna 2020 COVID-19 pandemia ja sen negatiiviset vaikutukset matkustamiseen olivat erittäin suuret, jonka johdosta aihe käsitellään tulevaisuuden matkailun trendien valossa.
Teoreettinen viitekehys keskittyy matkailualan ymmärrykseen Suomessa, matkustamisen trendeihin ja megatrendeihin, sekä olemassa oleviin tutkimuksiin näistä sukupolvista (Y ja Z) kuluttajina ja matkustajina. Tutkimus suoritettiin kyselylomakkeella kvantitatiivisten ja kvalitatiivisten kysymysten pohjalta. Kyselylomake suunniteltiin aivoriihessä yhdessä toimeksiantajan työntekijöden kanssa. Näistä saadut tutkimustulokset analysoitiin hyödyntämällä diagrammeja, ryhmittelykaaviota ja aikaisempia tutkimustuloksia. Kyselyyn vastasi 268 henkilöä, joista 105 olivat sukupolvi Y:n ja 46 sukupolvi Z:n edustajia.
Tämän opinnäytetyön tulokset indikoivat sitä, että molemmat sukupolvet kiinnittävät huomiota päätöksiä tehdessään vastuulliseen matkustamiseen ja turvalllisuusasioihin kohteessa, jälkimmäisen osalta erityisesti terveydellisiin seikkoihin. He ovat valmiita maksamaan 10 prosenttia enemmän matkastaan, mikäli voivat sillä taata kyseisiä asioita matkansa aikana. Matkatoimiston rooli nähdään hyödyllisenä apuna monimutkaisten lentojen varaamisessa ja matkojen räätälöinnissä. Tärkeinä seikkoina nähtiin kohdetuntemuksen asiantuntijuus, sekä brändin luotettavuus. Commissioning company in this thesis is KILROY Finland, which is a travel agency, specialized for fulfilling travel needs of youth and students. In 2020 Generation Y and Z represents these target groups. Both generations have a strong aspiration to travel, and to use technology when planning or booking their travels and while travelling. Aim of this thesis was to define the role of the travel agency among these target groups today and in the future, to know how much climate change effects on travel related decisions and how much safety issues, both financial and physical ones are taken in the considerations when planning travels. As a result of COVID-19 pandemic in 2020 and its negative effects on travelling, it will be part of this study to predict future trends of travelling.
Theoretical part is concentrating on understanding tourism industry in Finland, trends and megatrends in travels and both generations as consumers and travellers. The research was conducted by using a survey with quantitative and qualitative data collection. A survey was generated as a result of brainstorming with employees of the commissioning company. This data was analyzed using charts, affinity diagrams and previous studies. The survey was conducted by 268 respondents where 105 of them was Genration Y and 46 Genration Z representatives.
The results of this study indicate that both generations are paying attention in sustainable travel decisions and security of the destination, especiallly health related issues. Most of them are willing to pay 10 percent more if they can guarantee these during their travels. The role of a travel agency was seen as being able to help with complicated flight bookings, doing tailor made travel solutions, importance of destination knowledge and being a brand with a need to be trusted.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, miten tutkimukseen valitut sukupolvet Y ja Z, kokevat matkatoimiston roolin tänään ja tulevaisuudessa. Lisäksi tutkimuksen tarkoitus on selvittää miten paljon huoli ilmastonmuutoksesta vaikuttaa tämän kohderyhmän matkustukseen liittyvissä päätöksissä ja valinnoissa. Vuonna 2020 COVID-19 pandemia ja sen negatiiviset vaikutukset matkustamiseen olivat erittäin suuret, jonka johdosta aihe käsitellään tulevaisuuden matkailun trendien valossa.
Teoreettinen viitekehys keskittyy matkailualan ymmärrykseen Suomessa, matkustamisen trendeihin ja megatrendeihin, sekä olemassa oleviin tutkimuksiin näistä sukupolvista (Y ja Z) kuluttajina ja matkustajina. Tutkimus suoritettiin kyselylomakkeella kvantitatiivisten ja kvalitatiivisten kysymysten pohjalta. Kyselylomake suunniteltiin aivoriihessä yhdessä toimeksiantajan työntekijöden kanssa. Näistä saadut tutkimustulokset analysoitiin hyödyntämällä diagrammeja, ryhmittelykaaviota ja aikaisempia tutkimustuloksia. Kyselyyn vastasi 268 henkilöä, joista 105 olivat sukupolvi Y:n ja 46 sukupolvi Z:n edustajia.
Tämän opinnäytetyön tulokset indikoivat sitä, että molemmat sukupolvet kiinnittävät huomiota päätöksiä tehdessään vastuulliseen matkustamiseen ja turvalllisuusasioihin kohteessa, jälkimmäisen osalta erityisesti terveydellisiin seikkoihin. He ovat valmiita maksamaan 10 prosenttia enemmän matkastaan, mikäli voivat sillä taata kyseisiä asioita matkansa aikana. Matkatoimiston rooli nähdään hyödyllisenä apuna monimutkaisten lentojen varaamisessa ja matkojen räätälöinnissä. Tärkeinä seikkoina nähtiin kohdetuntemuksen asiantuntijuus, sekä brändin luotettavuus.
Theoretical part is concentrating on understanding tourism industry in Finland, trends and megatrends in travels and both generations as consumers and travellers. The research was conducted by using a survey with quantitative and qualitative data collection. A survey was generated as a result of brainstorming with employees of the commissioning company. This data was analyzed using charts, affinity diagrams and previous studies. The survey was conducted by 268 respondents where 105 of them was Genration Y and 46 Genration Z representatives.
The results of this study indicate that both generations are paying attention in sustainable travel decisions and security of the destination, especiallly health related issues. Most of them are willing to pay 10 percent more if they can guarantee these during their travels. The role of a travel agency was seen as being able to help with complicated flight bookings, doing tailor made travel solutions, importance of destination knowledge and being a brand with a need to be trusted.