Lasten vuorovaikutuksen vahvistaminen ja tukeminen liikunnan avulla alakoulussa
Erikoinen, Krista; Kerola, Riina (2020)
Erikoinen, Krista
Kerola, Riina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628798
Tiivistelmä
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena on lasten välisen vuorovaikutuksen vahvistaminen ja tukeminen liikunnallisten ja vuorovaikutusta tukevien ryhmätoimintojen avulla. Tavoite oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida ryhmätoimintakokonaisuus Marttilan koulun 1B-luokkalle.
Ryhmässä oli osallistujia 26, ja ohjasimme yhteensä viisi ryhmäohjauskertaa syys-lokakuun 2020 aikana. Ryhmäkerroilla teemoina olivat tutustuminen, kuunteleminen, yhteistyö, kannustaminen sekä toiveleikit. Ryhmäkerrat on suunniteltu etukäteen ja opettajalle on tehty havainnointilomakkeen niiden arviointia ja havainnointia varten. Ryhmäkertojen arviointi tapahtui ohjaajien sekä opettajan havainnoinnin perusteella sekä osallistujien ryhmäkerroilla käytyjen palauteleikkien avulla.
Havaintojen ja palautteiden perusteella lasten vuorovaikutus parani ryhmäkertojen aikana sekä lapset pystyivät olemaan vuorovaikutuksessa toistensa kanssa paremmin ilman aikuisen jatkuvaa läsnäoloa. Ryhmäkerrat antoivat mahdollisuuden osallistujille vuorovaikutuksen, tunteiden ilmaisun sekä nonverbaalisen viestinnän vahvistamiseen.
Arvioinnin ja palautteiden pohjalta voidaan todeta myös lyhytkestoisilla ohjauskerroilla olevan vaikutuksia alakouluikäisten kaverisuhdetaitojen ja liikunnallisuuden valmiuksien vahvistamiseen positiivisesti.
Ryhmässä oli osallistujia 26, ja ohjasimme yhteensä viisi ryhmäohjauskertaa syys-lokakuun 2020 aikana. Ryhmäkerroilla teemoina olivat tutustuminen, kuunteleminen, yhteistyö, kannustaminen sekä toiveleikit. Ryhmäkerrat on suunniteltu etukäteen ja opettajalle on tehty havainnointilomakkeen niiden arviointia ja havainnointia varten. Ryhmäkertojen arviointi tapahtui ohjaajien sekä opettajan havainnoinnin perusteella sekä osallistujien ryhmäkerroilla käytyjen palauteleikkien avulla.
Havaintojen ja palautteiden perusteella lasten vuorovaikutus parani ryhmäkertojen aikana sekä lapset pystyivät olemaan vuorovaikutuksessa toistensa kanssa paremmin ilman aikuisen jatkuvaa läsnäoloa. Ryhmäkerrat antoivat mahdollisuuden osallistujille vuorovaikutuksen, tunteiden ilmaisun sekä nonverbaalisen viestinnän vahvistamiseen.
Arvioinnin ja palautteiden pohjalta voidaan todeta myös lyhytkestoisilla ohjauskerroilla olevan vaikutuksia alakouluikäisten kaverisuhdetaitojen ja liikunnallisuuden valmiuksien vahvistamiseen positiivisesti.