Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pienyrittäjät someen : perusoppaan kehittäminen

Lehti, Jani; Oksanen, Samu (2020)

 
Avaa tiedosto
Lehti_Oksanen.pdf (1.617Mt)
Lataukset: 


Lehti, Jani
Oksanen, Samu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628685
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on luoda opas, joka ohjeistaa Yrityssalon kanssa toimivia yrittäjiä ja yrittäjäksi aikovia sosiaalisen median käytössä. Opinnäytetyön toimeksiantaja on yrittäjyyden palvelukeskus Yrityssalo, joka tarjoaa yritystoiminnassa opastavia palveluita yrittäjille ja yrittäjäksi aikoville Salossa. Yrityssalolla on tarve sosiaalisen median oppaalle, johon Yrityssalo voi ohjata sosiaalisen median kanssa apua tarvitsevat yrittäjät.

Opas toteutetaan verkkosivun muodossa. Oppaan muodoksi valittiin verkkosivu, koska verkkosivun avulla lukijaa pystytään ohjeistamaan tekstin, kuvien ja videoiden muodossa. Verkkosivu mahdollistaa Yrityssalolle kanavan, johon apua tarvitsevat yrittäjät on helppo ohjata.

Työssä käsitellään verkkosivun suunnitteluun ja käyttäjäystävälliseen verkkosivuun keskittyvää teoriaa, jonka pohjalta valmis opas rakennetaan. Oppaan sisältö keskittyy kahteen sosiaalisen median jättiläiseen Facebookiin ja Instagramiin. Molemmat sosiaaliset mediat tarjoavat yrityksille suunnattuja palveluita Facebook-yrityssivun ja Instagram-yritysprofiilin muodoissa. Opas alkaa tilien luomisesta sosiaalisiin medioihin, jonka jälkeen opas siirtyy ohjeistamaan yrityssivun ja yritysprofiilin teoissa, ylläpidossa ja ominaisuuksissa. Tämän jälkeen oppaassa ohjeistetaan ja annetaan esimerkkejä ensimmäisten julkaisujen teossa ja kerrotaan, miten julkaisuja voi parantaa tekemällä itse kuvia julkaisuihin. Tehtyjä julkaisuja opastetaan mainostamaan maksetulla kohdennetulla mainonnalla.

Työn tuloksena syntyi verkkosivu, joka toimii oppaana sosiaaliseen mediaan. Opas koetiin hyödylliseksi, koska Yrityssalo hyödynsi opasta pienetäryhmävalmennuksessaan, jossa he ohjasivat sosiaalisen median kanssa apua tarvitsevat tähän oppaaseen.

Opinnäytetyön lopussa otetaan huomioon Yrityssalon työntekijöiltä ja Yrityssalon kanssa yhteistyötä tekeviltä aloittelevilta yrittäjiltä saatua palautetta, jossa pohditaan mikä oppaassa onnistui ja mitä se jäi kaipaamaan. Saadun rakentavan palautteen pohjalta esitetään oppaalle parannusehdotuksia, joiden avulla oppaasta saa vielä toimivamman. Opas onnistui rakenteessaan ja sisällön selkeydessä. Oppaan ulkonäkö koettiin riittäväksi, kuitenkin mobiililaitteilla toimivaksi suunnattu opas koettiin tietokoneilla ulkonäöltään hiomattomaksi.
 
The purpose of this functional thesis is to create a guide that instructs entrepreneurs working with Yrityssalo and those intending to become entrepreneurs in the use of social media. The client of the thesis is the Entrepreneurship Service Center Yrityssalo, which provides guidance services for entrepreneurs and those intending to become entrepreneurs in Salo. Yrityssalo requires a social media guide to which Yrityssalo can direct entrepreneurs, who need help with social media.

The guide is implemented in the form of a website. The website was chosen as the format of the guide, as the website allows the reader to be instructed in the form of text, images, and videos. The website provides Yrityssalo with a channel to which entrepreneurs who need help can easily be directed.

The theory focuses on website design and user-friendly website, based on which the completed guide is built. The content of the guide focuses on two social media channels, Facebook, and Instagram. Both social media offer business-oriented services in the form of a Facebook business page and an Instagram business profile. The guide begins with creating accounts on social media, after which the guide moves on to guide the company page and company profile in the actions, maintenance, and features. The guide then guides and gives examples in making the first publications and explains how the publications can be improved by taking pictures of the publications themselves. The publications made are instructed to advertise with paid targeted advertising.

The thesis process resulted in a website that serves as a guide to social media. The guide was found useful since Yrityssalo used the guide in its small group coaching, where those in need of help with social media could be trained.

The feedback received from the employees of Yrityssalo and the start-up entrepreneurs cooperating with Yrityssalo is considered in what was successful in the guide and what it missed. Based on the constructive feedback received, suggestions for improvement are presented to the guide, which will make it even more effective. The guide was successful in its structure and clarity of content. The appearance of the guide was considered adequate, however, the guide aimed at working on mobile devices was perceived as unpolished in its appearance on computers.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste