Chattservicens effekt i webbshop försäljningen för Halti Oy
Syväpuro, Sonja (2020)
Syväpuro, Sonja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628699
Tiivistelmä
Det är allt mer vanligt att människor handlar via nätet, även sina kläder. För att få besökare intresserad av sin webbplats bör man satsa på företagets image och bland annat på marknadsföring. De marknadsföringsåtgärder man gör i nätbutiken måste vara på samma höga nivå igenom hela processen, och i linje med företagets stenfotsaffärer. Detta är för att de potentiella besökarna på webben skulle hitta fram till din webbsida och bli kunder. Kundservicen har också en betydande roll för företagets image och bland annat ”word of mouth”, ordets kraft, kan påverka andra potentiella kunder antingen positivt eller negativt. Rykten sprids snabbt, och i synnerhet negativa utvärderingar sprids på digitala medier snabbt. Till digitaliseringen räknas också chattservicen som har blivit allt vanligare, och detta har analyserats i den här studien. Är nyttan av chattservicen större än kostnaderna? Undersökningen gjordes under två veckors tid under julsäsongen 2019. Under denna period kom 169 kontakter via chatten som sedan analyserades. I studien listades hurudana frågor ställdes och jämfördes med kontakternas beslut om att bli kunder ock att lägga in en beställning. I företagets andra kontaktkanaler, det vill säga telefon och e-post, märktes inte större skillnader på antal kontakter. Undersökningen visade att det inte vid det här skedet är lönsamt att ta chattservice i användning för Halti Oy. Detta fastän försäljningen i Haltis webbshop hade ungefär fördubblats jämfört med samma tidsperiod året innan, både i Finland och internationellt. Försäljningen hade ungefär fördubblats jämfört med föregående år, under samma tidsperiod och med samma avgränsningar. Den ökade försäljning var en summa av flera faktorer. Den största faktorn som påverkade är företagets ökade ekonomiska satsning på digital marknadsföring. Undersökningen gav inte det resultat som hade förväntats på förhand. Metoden för liknande undersökning kunde göras på ett annorlunda sätt som intervju av kunder eller hjälp av enkät.