Vähittäiskauppa muutoksessa : myynnin lisäpalvelut
Tyykilä, Antti (2020)
Tyykilä, Antti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628648
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia vähittäiskaupan muutoksia ja tehdä tutkimus IKEA:lle myynnin lisäpalveluista. Lisäpalvelut ovat nousseet isoon osaan IKEA:n toimintatapoja lisäarvon tuottamiseksi. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää asiakkaiden tietämystä lisäpalveluista ja saatuja ostokokemuksia.
Työ koostuu teoria- ja tutkimusosioista. Teoriaosiossa perehdytään kaupan alaan ja vähittäiskauppaan sekä vähittäiskaupassa tapahtuneisiin muutoksiin digitalisaation myötä. Tutkimusosassa toteutettiin asiakaspalautekysely IKEA Raisiossa vieraileville asiakkaille.
Tutkimus antoi kattavan kuvan IKEA Raision asiakkaiden ymmärryksestä ja kokemuksista lisäpalveluita kohtaan. Saaduissa tuloksissa ei ilmennyt mitään yllättävää vaan ne olivat täysin odotetunlaisia.
Saatuja tutkimustuloksia voidaan käyttää hyväksi ymmärtämään paremmin asiakkaiden tarpeita ja mahdollisesti kehittää olemassa olevia lisäpalveluita. Tuloksia voidaan myös käyttää henkilökunnan koulutuksessa ymmärtämään asiakkaiden näkökulmaa selkeämmin, koska myyjän näkökulmasta asiat voivat vaikuttaa täysin toisenlaisilta.
Työ koostuu teoria- ja tutkimusosioista. Teoriaosiossa perehdytään kaupan alaan ja vähittäiskauppaan sekä vähittäiskaupassa tapahtuneisiin muutoksiin digitalisaation myötä. Tutkimusosassa toteutettiin asiakaspalautekysely IKEA Raisiossa vieraileville asiakkaille.
Tutkimus antoi kattavan kuvan IKEA Raision asiakkaiden ymmärryksestä ja kokemuksista lisäpalveluita kohtaan. Saaduissa tuloksissa ei ilmennyt mitään yllättävää vaan ne olivat täysin odotetunlaisia.
Saatuja tutkimustuloksia voidaan käyttää hyväksi ymmärtämään paremmin asiakkaiden tarpeita ja mahdollisesti kehittää olemassa olevia lisäpalveluita. Tuloksia voidaan myös käyttää henkilökunnan koulutuksessa ymmärtämään asiakkaiden näkökulmaa selkeämmin, koska myyjän näkökulmasta asiat voivat vaikuttaa täysin toisenlaisilta.