Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Yrityksen näkyvyyden parantaminen Googlen paikallishaussa : case: Fabrik Cafén Google My Business -optimointi
Antero, Iiro (2020)
Antero, Iiro
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728881
Tiivistelmä
Kuluttajat käyttävät yhä enemmän paikallishakua etsiessään tuotteita ja palveluja. Paikallishaulla tarkoitetaan hakukoneella tehtyjä hakuja, joilla etsitään tietyllä alueella toimivia tuotteen tai palvelun tarjoajia. Koska paikallishaun suosio lisääntyy jatkuvasti, tämä on yrityksille mahdollisuus, koska yritykset tavoittavat sen avulla kuluttajat tehokkaasti. Opinnäytetyön tavoitteena on konkretisoida keinoja paikallishaun hyödyntämisestä yrityksen näkökulmasta. Työn toimeksiantaja oli turkulainen kahvila Fabrik Café. Kahvilan näkyvyyttä Googlessa optimoitiin Google My Business (GMB) -palvelua käyttäen.
Kuluttajatutkimuksista ilmenee, että kuluttajien yleisin toimenpide paikallishaun jälkeen on vierailla yrityksessä. Tilin optimoinnin tavoitteena on nostaa yritys kolmen ensimmäisen yrityksen joukkoon Googlen karttanäkymään (Local Pack). Kun GMB-tili on optimoitu, yritysprofiili herättää asiakkaan huomion ostopäätösprosessin oikealla hetkellä, ja saa aikaan vierailuja toimipisteessä.
Kehittämisosassa kahvilalle luotiin GMB-tili, jonka jälkeen tili optimoitiin päivittämällä yrityksen tiedot ja tekemällä profiilista asiakkaita houkutteleva lisäämällä kuluttajan ostopäätösprosessia tukevia kuvia. Kahvilan yritysprofiilin kuvia katsottiin lähes 15 000 kertaa seurantajakson 17.8.–14.11.2020 aikana. Fabrik Café tuli kuluttajille esille hakutuloksiin selkeästi useammin Google Mapsissa kuin Google-haussa. Vuorovaikutteisuuden lisääminen arvosteluihin vastaamalla rajattiin työn ulkopuolelle, koska kahvila oli enimmäkseen suljettuna seurantajakson aikana.
Opinnäytetyö tarjoaa käytännönläheisen ohjeistuksen paikallishaun hyödyntämiseen. Sen avulla yritykset, joilla on muun muassa vähintään yksi fyysinen toimipiste, voivat optimoida ilmaisen GMB-palvelun avulla yritysprofiilinsa Googlessa ja siten lisätä näkyvyyttä paikallishaussa Googlen suositusten mukaisesti. Optimoinnin avulla voidaan vaikuttaa kuluttajan ostoprosessiin oikea-aikaisesti, joten välillinen vaikutus on asiakasvirran lisääntyminen. Jatkotutkimusaiheena merkittävää olisi esimerkiksi toimialakohtainen tarkastelu GMB-tilin optimoinnin hyödyistä.
Kuluttajatutkimuksista ilmenee, että kuluttajien yleisin toimenpide paikallishaun jälkeen on vierailla yrityksessä. Tilin optimoinnin tavoitteena on nostaa yritys kolmen ensimmäisen yrityksen joukkoon Googlen karttanäkymään (Local Pack). Kun GMB-tili on optimoitu, yritysprofiili herättää asiakkaan huomion ostopäätösprosessin oikealla hetkellä, ja saa aikaan vierailuja toimipisteessä.
Kehittämisosassa kahvilalle luotiin GMB-tili, jonka jälkeen tili optimoitiin päivittämällä yrityksen tiedot ja tekemällä profiilista asiakkaita houkutteleva lisäämällä kuluttajan ostopäätösprosessia tukevia kuvia. Kahvilan yritysprofiilin kuvia katsottiin lähes 15 000 kertaa seurantajakson 17.8.–14.11.2020 aikana. Fabrik Café tuli kuluttajille esille hakutuloksiin selkeästi useammin Google Mapsissa kuin Google-haussa. Vuorovaikutteisuuden lisääminen arvosteluihin vastaamalla rajattiin työn ulkopuolelle, koska kahvila oli enimmäkseen suljettuna seurantajakson aikana.
Opinnäytetyö tarjoaa käytännönläheisen ohjeistuksen paikallishaun hyödyntämiseen. Sen avulla yritykset, joilla on muun muassa vähintään yksi fyysinen toimipiste, voivat optimoida ilmaisen GMB-palvelun avulla yritysprofiilinsa Googlessa ja siten lisätä näkyvyyttä paikallishaussa Googlen suositusten mukaisesti. Optimoinnin avulla voidaan vaikuttaa kuluttajan ostoprosessiin oikea-aikaisesti, joten välillinen vaikutus on asiakasvirran lisääntyminen. Jatkotutkimusaiheena merkittävää olisi esimerkiksi toimialakohtainen tarkastelu GMB-tilin optimoinnin hyödyistä.