Känslan av trygghet i barns vardag på institution
Svennblad, Carina (2020)
Svennblad, Carina
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728860
Tiivistelmä
Enligt överenskommelsen i FN:s konvention om barnets rättigheter skall tryggheten beaktas i omständigheter, människorelationer, samspel och barnets upplevelse av trygghet skall tas i beaktande och byggas på i alla situationer. En barnskyddsplacering tas i bruk i den situation då barnets livsmiljö eller omvårdnaden av barnet är i direkt fara eller då barnets egna förfarande riskerar hens utveckling. I denna litteraturstudie behandlas barns upplevda känslan av trygghet i vardagen på institution i Finland. Syf-tet med litteraturstudien är att genom tidigare gjorda intervjuer som berör känslan av trygghet i barnets vardag på institution, stärka socialhandledarens förståelse av social-pedagogiska förhållningssättets och bemötandets betydelse i växelverkan med barnet. Studiens frågeställning är: Hur kan socialhandledaren, på basen av barns berättelser, genom sitt arbetssätt stärka känslan av trygghet hos barn på institution? Sammanlagt 3 vetenskapliga artiklar, 2 pro gradu avhandlingar och 1 rapport, för Institutionen av hälsa och välfärd, har inkluderats i analysen. Teoretiska referensramen utgår från känslan av trygghet, socialpedagogiska förhållningssättet och bemötandet. Resultatet svarar på frågeställningen utifrån 3 teman: sociala nätverkets betydelse, utveckla styrkor och lära sig livsfärdigheter och känslan av tillhörighet. Resultatet belyser utmaningar och hur socialhandledaren kan genom att skapa känsla av trygghet stöda barnet till en stark aktör i sitt självständiga liv.