Effects of Covid-19 on small businesses in Forssa and on social media marketing
Kutila, Reetta (2020)
Kutila, Reetta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728854
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli löytää vastaus kysymykseen, miten Covid-19 muutti pienyritysten liiketoimintaa ja sosiaalisen median markkinointia. Tutkimus keskittyy kolmeen forssalaiseen pienyrittäjään ja heidän liiketoimintaansa Suomessa keväällä 2020 käyttöön otetun valmiuslain aikana.
Tutkimus aloitettiin selvittämällä mitä, vaikutuksia Covid-19 pandemialla oli suomalaisiin yrityksiin ja talouteen, mikä oli digitalisaation merkitys, sekä mikä rooli oli sosiaalisella medialla ja sosiaalisen median markkinoinnilla liiketoiminnassa. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kolmea erilaista pienyrittäjää ja tutkimusmetodina käytettiin selittävää tapaustutkimusta.
Pandemia vaikutus tutkittaviin yrityksiin oli erilainen sen suhteen, miten kukin yrittäjä pystyi sopeutumaan uuteen tilanteeseen sekä keksimään uusia väyliä ja ideoita liiketoiminnalle. Sosiaalisella medialla oli tässä tärkeä merkitys, ja erityisesti tutkittiin Instagramia. The aim of this research was to find an answer on how Covid-19 changed small and medium sized companies’ business and social media marketing. The research focuses on three SME’s in Forssa and their business under lockdown.
The researcher started the thesis by studying the effect of the pandemic on Finnish businesses and economy, the significance that digitalisation and social media marketing had in terms of conducting business. The research was done via interviews among three small business owners and the research method used was the explanatory case study.
Covid-19 pandemic had different effects on businesses in terms of how these business owners were able to adapt to the changes and find new ways and ideas for revenues. Social media marketing played a big role in terms of sales, with Instagram being of particular interest.
Tutkimus aloitettiin selvittämällä mitä, vaikutuksia Covid-19 pandemialla oli suomalaisiin yrityksiin ja talouteen, mikä oli digitalisaation merkitys, sekä mikä rooli oli sosiaalisella medialla ja sosiaalisen median markkinoinnilla liiketoiminnassa. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kolmea erilaista pienyrittäjää ja tutkimusmetodina käytettiin selittävää tapaustutkimusta.
Pandemia vaikutus tutkittaviin yrityksiin oli erilainen sen suhteen, miten kukin yrittäjä pystyi sopeutumaan uuteen tilanteeseen sekä keksimään uusia väyliä ja ideoita liiketoiminnalle. Sosiaalisella medialla oli tässä tärkeä merkitys, ja erityisesti tutkittiin Instagramia.
The researcher started the thesis by studying the effect of the pandemic on Finnish businesses and economy, the significance that digitalisation and social media marketing had in terms of conducting business. The research was done via interviews among three small business owners and the research method used was the explanatory case study.
Covid-19 pandemic had different effects on businesses in terms of how these business owners were able to adapt to the changes and find new ways and ideas for revenues. Social media marketing played a big role in terms of sales, with Instagram being of particular interest.