Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Rauman uusi paloasema : Käyttäjälähtöinensuunnittelu palvelumuotoilun avulla

Kotilainen, Mila (2020)

 
Avaa tiedosto
kotilainen_mila.pdf (2.522Mt)
Lataukset: 


Kotilainen, Mila
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728951
Tiivistelmä
Rauman nykyinen paloasema on tullut tien päähän sisäilmaongelmien sekä rakenneratkaisujen vuoksi. Raumalle on ryhdytty suunnittelemaan uutta paloasemaa, jonka olisi tarkoitus valmistua vuonna 2022. Tähän suunnitteluun on haluttu mukaan rakennuksen nykyiset käyttäjät.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen on toimiva paloasema Puhdas paloasema -malli huomioiden työntekijöiden näkökulmasta ja miten työntekijät kokivat heidän mielipiteiden tulleen kuulluksi uutta paloasemaa suunniteltaessa. Opinnäytetyön kohderyhmänä oli Satakunnan pelastuslaitoksen Rauman toimipisteen operatiivinen henkilökunta.

Opinnäytetyö tehtiin palvelumuotoiluna. Työntekijöiden mielipiteitä toimivasta paloasemasta kerättiin Learning Cafén, muunnellun Benchmarkingin sekä käyttäjälähtöisen suunnittelun avulla. Sähköisen kyselyn avulla selvitettiin, miten työntekijät kokivat heidän ehdotusten tulleen huomioiduksi suunnittelussa. Learning Caféssa sai kertoa kaikki itselleen tärkeät asiat, jotka pitäisi uudessa toimivassa paloasemassa löytyä. Nämä koostettiin listaksi ja annettiin työryhmälle. Benchmarking kohteina toimivat Valkeakosken sekä Kangasalan 2018 valmistuneet puhdas paloasema -mallin mukaiset paloasemat. Näiden asemien työntekijöitä haastateltiin, mitä heidän mielestään tulisi ottaa huomioon uutta paloasemaa suunniteltaessa. Sähköinen kysely lähetettiin 46 työntekijälle ja otokseen saatiin 33 työntekijältä vastaukset. Kyselyssä oli Likert -asteikollisia väittämiä sekä avoimia kysymyksiä. Saatujen tulosten perusteella työntekijät kokivat, että heidän ehdotuksiaan oli osittain kuunneltu suunnittelussa. Suurimmaksi ongelmaksi kuitenkin koettiin kommunikointi työntekijöiden ja kaupungin suunnittelutiimin välillä välikäsien vuoksi. Kyselystä ilmeni, että työntekijät kokivat käyttäjälähtöisen suunnittelun hyväksi tavaksi suunnitella toimivaa paloasemaa.
 
The fire station of the city of Rauma has come to the end of its road due to the indoor air problem and lack of space facilities. Town has started to design a new fire station which should be ready at the end of the year 2022. For this project they wanted to include the perspective of users of the building.

The purpose of this study was to determine what the users think is a functional way to design a new fire station by using Skellefteå model and if the users felt their opinions were heard during design process. In this study, the target group consisted of operative staff whom worked in Satakunta Rescue Department stationed in Rauma.

In this study, the method used was service design to find out employees’ opinions using the Learning Café method, Benchmarking method and user centered design. The Survey contained questions about employees ´thoughts and feelings on their perception of their input during the designing process. In Learning Café, employees could share ideas they thought would be necessary in a new fire station. The Compilation of ideas were handed to the team. Benchmarking objects were two brand new Fire Stations in Valkeakoski and Kangasala in 2018, which used Skellefteå model design. Two fire fighters were interviewed on how they liked the new fire stations and what they would make different now.

An electronic survey was sent through work mail to 46 employees and 33 answered. Survey had Likert scale claims and open questions. The results of this study show employees felt that their ideas were partially heard. The biggest problem was the communication blockage between employees and design team, because they used middlemen. Employees felt that user centered design method was a good way to design a functional fire station.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste