Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Korkeakouluopiskelijat urheiluseuran asiakaskohderyhmänä

Mesimäki, Henrik (2020)

 
Avaa tiedosto
Mesimaki_Henrik.pdf (455.7Kt)
Lataukset: 


Mesimäki, Henrik
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728950
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan korkeakouluopiskelijoita urheiluseuran asiakaskohderyhmänä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii FC Inter Turku Oy. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajayritykselle, ovatko korkeakouluopiskelijat jalkapalloseura FC Interille kannattava ja potentiaalinen asiakaskohderyhmä, sekä löytää keinoja korkeakouluopiskelijoiden tavoittamiseen.

Teoriaosuudessa tarkastellaan opinnäytetyöhön oleellisesti liittyviä taustoja, kuten jalkapalloa Suomessa, korkeakouluopiskelijoita kohderyhmänä, urheiluseurojen markkinointia ja markkinointia korkeakouluopiskelijoille. Empiirinen osuus toteutettiin benchmarking-menetelmän avulla verkossa tehtynä benchmarkingina sekä haastattelemalla urheiluseurojen toimihenkilöitä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina, joihin osallistui neljä henkilöä eri urheiluseuroista.

Työn tulokset osoittavat, että korkeakouluopiskelijat ovat toimeksiantajayritykselle mielenkiintoinen asiakaskohderyhmä, jonka jäsenet omaavat suuren potentiaalin kasvaa tulevaisuudessa tärkeiksi asiakkaiksi. Saatujen tulosten perusteella ei pystytä antamaan suoraa vastausta, ovatko korkeakouluopiskelijat toimeksiantajalle kannattava asiakaskohderyhmä, sillä kannattavuuteen vaikuttaa se, miten kannattavuutta mitataan. Tulosten mukaan korkeakouluopiskelijoiden taloudellinen kannattavuus opintojen aikana on lähtökohtaisesti usein suhteellisen vähäistä, mutta heidän potentiaalinsa kasvaa tulevaisuudessa merkittäviksi asiakkaiksi sekä muut hyödyt tekevät heistä kiinnostavan asiakaskohderyhmän. Korkeakouluopiskelijat voivat kuitenkin myös olla haastava asiakaskohderyhmä johtuen heidän vähäisestä vapaa-ajastaan ja rahankäytöstään. Tuloksista selvisi myös eri keinoja korkeakouluopiskelijoiden tavoittamiseen, joita olivat muun muassa sosiaalinen media, yhteistyöt koulujen ja opiskelijajärjestöjen kanssa, kouluilla näkyminen sekä opiskelijoille järjestetyt tapahtumat.

Toimeksiantajayritys pystyy hyödyntämään opinnäytetyön tuloksia pohtiessaan korkeakouluopiskelijoiden merkitystä ja tärkeyttä seuralle, sekä suunnitellessa kannattaisiko korkeakouluopiskelijat huomioida entistä enemmän seuran markkinoinnissa ja ottelutapahtumissa. Toimeksiantajan lisäksi opinnäytetyön tuloksista voivat hyötyä myös muut suomalaiset urheiluseurat.
 
In this thesis college students are studied as a sports club’s target group. The commissioner is FC Inter Turku Oy. The aim was to find out whether the college students are a profitable and potential target group for the football club FC Inter, and to suggest ways to reach the college students.

The theoretical part looks into the backgrounds essentially related to the thesis, such as football in Finland, college students as a target group, marketing of sports clubs and marketing to college students. The empirical part was carried out by using the benchmarking methods as online benchmarking and by interviewing employees of sports clubs. The interviews were conducted as semi-structured thematic interviews with four employees from four different sports clubs.

Based on the results, the college students is an interesting target group for the client company, whose members have great potential to grow into important customers in the future. Based on the results obtained, it is not possible to give a direct answer as to whether college students are a profitable target group for the client, as profitability is affected by how it is measured. According to the results, the financial profitability of the college students during their studies is often relatively low, but their potential to become significant customers in the future and other benefits make them an interesting target group. College students may also be a challenging target group due to their limited leisure and spending. The results also revealed various ways to reach college students, including social media, collaborations with schools and student organisations, visibility in schools, and events organised for students.

The client company is able to utilise the results of the thesis when considering the significance and importance of college students for the club, and when planning whether the company should pay more attention to the college students in club’s marketing and match events. Other Finnish sports clubs can also benefit from the results of the thesis.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste