Liiketoimintasuunnitelman laatiminen digimarkkinointiyritykselle : case Leadout Oy
Jokelainen, Jari (2020)
Jokelainen, Jari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728942
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia digimarkkinoinnin alalla toimivan yrityksen (Leadout Oy) liiketoimintasuunnitelma, joka mahdollistaa tarvittaessa rahoituksen hakemisen yrityksen toiminnan kehittämiseksi. Lisäksi liiketoimintasuunnitelman tarkoituksena oli muodostaa pohja yrityksen tulevaisuuden riskienhallinnalle vaihtoehtoisten tulevaisuuksien ja niihin liittyvien riskien kartoittamisella. Tutkimusmenetelmänä käytettiin osallistavaa toimintatutkimusta. Yrityksen liiketoimintasuunnitelmaa tehtiin ja kehitettiin PDSA-sykleillä, jossa suunniteltiin, toimittiin, tutkittiin ja toteutettiin tuloksia jokaisella kehityskierroksella.
Opinnäytetyön tuloksena yritykselle saatiin tehtyä kirjallinen versio liiketoimintasuunnitelmasta, joka auttoi yritystä kirkastamaan liiketoiminnan ajatustaan ja havaitsemaan kehittämistarpeita. Suunnitelmassa korostui aluksi ulkopuolisen rahoittajan näkökulma, mutta yrityksen sisäiset kehittämistarpeet muokkasivat liiketoimintasuunnitelmaa näköisekseen.
Liiketoimintasuunnitelman tekeminen yritykselle koettiin hyödylliseksi. Jos yrityksen liiketoiminta muuttuu, niin nykyistä liiketoimintasuunnitelmaa voidaan käyttää runkona uuden suunnitelman muodostamiseen ja haluttaessa rahoituksen hakemiseen.
Sellaisenaan liiketoimintasuunnitelmasta ei ole täyttä hyötyä yrityksen johdon työkaluna, koska se on kirjoitettu osin ulkopuolisen rahoituksen saamiseksi. Liiketoimintasuunnitelman kehittämistä on kuitenkin mahdollista jatkaa ja pyrkiä hyödyntämään sen hyväksi koettuja osia. Muokattuna suunnitelmaa voi esimerkiksi käyttää yrityksen sisäiseen kehittämiseen ja riskien tunnistamiseen ja hallintaan. The aim of the present Master’s thesis is to make a business plan for a digital marketing company (Leadout Oy), the plan allows applying for external financing to the development of the company’s operations. In addition, the business plan forms a basis for future risk management by exploring alternative future scenarios and their risks. Inclusive action research was used as the research method. The company’s business plan was made and developed with PDSA cycles. Each cycle consisted of plan, do, study and act parts and, depending on the results, actions were taken before the next cycle.
As a result of the study, a business plan allowing the company to clarify its business idea and detect development needs was written. The business plan was first written from an external financier’s point of view, but the internal development needs of the company expanded the plan in order to include also an internal point of view.
Making the business plan was found beneficial. If the current business of the company changes, the business plan can serve as a frame for a new plan and, if desired, it also allows for applying for external financing.
The business plan is written from an external financier’s point of view, therefore, the management cannot take full advantage of it as an internal tool. It is possible to continue the development of the business plan and to use those parts which are found useful. A modified plan can be used to detect development needs and to identify risks and manage them.
Opinnäytetyön tuloksena yritykselle saatiin tehtyä kirjallinen versio liiketoimintasuunnitelmasta, joka auttoi yritystä kirkastamaan liiketoiminnan ajatustaan ja havaitsemaan kehittämistarpeita. Suunnitelmassa korostui aluksi ulkopuolisen rahoittajan näkökulma, mutta yrityksen sisäiset kehittämistarpeet muokkasivat liiketoimintasuunnitelmaa näköisekseen.
Liiketoimintasuunnitelman tekeminen yritykselle koettiin hyödylliseksi. Jos yrityksen liiketoiminta muuttuu, niin nykyistä liiketoimintasuunnitelmaa voidaan käyttää runkona uuden suunnitelman muodostamiseen ja haluttaessa rahoituksen hakemiseen.
Sellaisenaan liiketoimintasuunnitelmasta ei ole täyttä hyötyä yrityksen johdon työkaluna, koska se on kirjoitettu osin ulkopuolisen rahoituksen saamiseksi. Liiketoimintasuunnitelman kehittämistä on kuitenkin mahdollista jatkaa ja pyrkiä hyödyntämään sen hyväksi koettuja osia. Muokattuna suunnitelmaa voi esimerkiksi käyttää yrityksen sisäiseen kehittämiseen ja riskien tunnistamiseen ja hallintaan.
As a result of the study, a business plan allowing the company to clarify its business idea and detect development needs was written. The business plan was first written from an external financier’s point of view, but the internal development needs of the company expanded the plan in order to include also an internal point of view.
Making the business plan was found beneficial. If the current business of the company changes, the business plan can serve as a frame for a new plan and, if desired, it also allows for applying for external financing.
The business plan is written from an external financier’s point of view, therefore, the management cannot take full advantage of it as an internal tool. It is possible to continue the development of the business plan and to use those parts which are found useful. A modified plan can be used to detect development needs and to identify risks and manage them.