VALMA-ohjaajien käsityksiä vertaistuesta ja sen kehittämisestä: Ammattiopisto Spesia Järvenpään kampus
Aavanluoto, Anna (2020)
Aavanluoto, Anna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121728934
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön laadullisen tutkimuksen aiheena on VALMA-ohjaajien käsityksiä vertaistuesta ja sen kehittämisestä. Tarkoituksena oli kartoittaa Ammattiopisto Spesian Järvenpään kampuksen VALMA-ohjaajien näkemyksiä ja kokemuksia kollegiaalisesta vertaistuen merkityksestä liittyen päivittäisiin työtehtäviin sekä työssä jaksamiseen. Lisäksi tarkoituksena oli kartoittaa vertaistuen tarjonnan ja kehittämisen tarpeita. Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä tietoa, jota on tarkoitus myöhemmin hyödyntää VALMA-ohjaajien vertaistuen vahvistamiseksi sekä sen foorumeiden kehittämiseksi.
Teoriaosiossa keskeisiä käsitteitä olivat Ammatilliseen koulutukseen valmentava koulutus (VALMA), ohjaajan työ, ohjaus ja neuvonta sekä vertaistuki, työhyvinvointi ja työssäjaksaminen. Opinnäytetyön aineisto kerättiin ryhmähaastatteluna Microsoft Teams-sovelluksen suljetussa, tätä tutkimusta varten perustetussa ryhmässä. Haastatteluun osallistui kuusi Järvenpään kampuksen VALMA-ohjaajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla.
Keskeisimmät tutkimustulokset osoittavat, että VALMA-ohjaajat olivat saaneet vertaistukea päivittäisissä työtehtävissä, erityisesti käytännön asioiden hoitamisessa. Ohjaajat kokivat työilmapiirin lämpimäksi ja avun tai tuen pyytämisen toisilta VALMA-ohjaajilta luontevaksi. Vertaistuki nähtiin ohjaajien keskuudessa myös työnohjauksellisena elementtinä vaikeiden tilanteiden käsittelemisessä. Vertaistuki auttaa työssä jaksamisessa ja ennalta ehkäisee työssä uupumista.
Kehittämisen kohteet vertaistuen vahvistamiseksi olivat säännölliset ohjaajien palaverit, rakenteiden luominen ja ylläpitäminen sekä mentorointitoiminnan aloittaminen. Ohjaajan työnkuvan kirjaaminen ja näkyväksi tuominen on myös kehittämiskohde. The topic of the qualitative research of this thesis is VALMA instructor’s perceptions of peer support and its development. The purpose was to survey the views and experiences of the VALMA instructors of the vocational gollege Spesia Järvenpää campus on the importance of collegial peer support in connection with daily work tasks and coping at work. In addition, the purpose was to survey the needs for the supply and demand, and the development of peer support. The aim of the study was to collect information that will be used later to strengthen the supply of peer support of VALMA instructors and to develop peer support forums.
In the theoretical part, the key concepts were Vocational Training (VALMA), instructors’ work, guidance and counseling, and peer support, well-being at work and coping at work. The material of the thesis was collected by a group interview in a closed group of Microsoft Teams, established for this research. Six VALMA instructors from the Järvenpää campus participated in the interview. The material was analyzed using material-based content analysis and thematic design.
The main research results showed that the VALMA instructors had received peer support in their daily work tasks, especially in handling practical matters. The instructors found the work atmosphere warm and it was natural to ask for help or support from other VALMA instructors. Peer support was also seen among instructors as a job guidance element in dealing with difficult situations. Peer support helps cope at work and prevents burnout at work. The areas for development to strengthen peer support were regular meetings for instructors, the creation and development of work structures, and the start of mentoring work. Recording and making visible the instructors’ work description is also an area of development.
Teoriaosiossa keskeisiä käsitteitä olivat Ammatilliseen koulutukseen valmentava koulutus (VALMA), ohjaajan työ, ohjaus ja neuvonta sekä vertaistuki, työhyvinvointi ja työssäjaksaminen. Opinnäytetyön aineisto kerättiin ryhmähaastatteluna Microsoft Teams-sovelluksen suljetussa, tätä tutkimusta varten perustetussa ryhmässä. Haastatteluun osallistui kuusi Järvenpään kampuksen VALMA-ohjaajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla.
Keskeisimmät tutkimustulokset osoittavat, että VALMA-ohjaajat olivat saaneet vertaistukea päivittäisissä työtehtävissä, erityisesti käytännön asioiden hoitamisessa. Ohjaajat kokivat työilmapiirin lämpimäksi ja avun tai tuen pyytämisen toisilta VALMA-ohjaajilta luontevaksi. Vertaistuki nähtiin ohjaajien keskuudessa myös työnohjauksellisena elementtinä vaikeiden tilanteiden käsittelemisessä. Vertaistuki auttaa työssä jaksamisessa ja ennalta ehkäisee työssä uupumista.
Kehittämisen kohteet vertaistuen vahvistamiseksi olivat säännölliset ohjaajien palaverit, rakenteiden luominen ja ylläpitäminen sekä mentorointitoiminnan aloittaminen. Ohjaajan työnkuvan kirjaaminen ja näkyväksi tuominen on myös kehittämiskohde.
In the theoretical part, the key concepts were Vocational Training (VALMA), instructors’ work, guidance and counseling, and peer support, well-being at work and coping at work. The material of the thesis was collected by a group interview in a closed group of Microsoft Teams, established for this research. Six VALMA instructors from the Järvenpää campus participated in the interview. The material was analyzed using material-based content analysis and thematic design.
The main research results showed that the VALMA instructors had received peer support in their daily work tasks, especially in handling practical matters. The instructors found the work atmosphere warm and it was natural to ask for help or support from other VALMA instructors. Peer support was also seen among instructors as a job guidance element in dealing with difficult situations. Peer support helps cope at work and prevents burnout at work. The areas for development to strengthen peer support were regular meetings for instructors, the creation and development of work structures, and the start of mentoring work. Recording and making visible the instructors’ work description is also an area of development.