"Låt oss stiga in i böckernas värld": En intervjustudie om högläsning inom småbarnspedagogiken.
Rahmani Kouadri, Emilie; Hamro, Jennie (2020)
Rahmani Kouadri, Emilie
Hamro, Jennie
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729052
Tiivistelmä
Högläsning fungerar som gynnsamma situationer för språkutvecklingen. Eftersom högläsning påverkar barnets ordförråd positivt (Svensson, 1998, s. 139)
Examensarbetet är ett beställningsarbete av Esbo Stad med målet att bidra till utvecklingen av stadens lässtrategier inom småbarnspedagogiken.
Syfte med examensarbetet är att undersöka hur man på bästa sätt kan stöda barns språkutveckling och delaktighet genom högläsning på daghem samt att ta reda på hur man skapar en kvalitativ högläsningsstund.
Forskningsfrågorna lyder: Hur högläsa för att på bästa sätt stöda barns språkutveckling? Hur skapar man en kvalitativ högläsningsstund? Hur kan pedagogen främja barns delaktighet vid högläsningsstunder?
Den teoretiska referensramen utgår från ett socialpedagogiskt perspektiv med fokus på delaktighet samt ett småbarnspedagogiskt perspektiv utgående från Vygotskijs teori om lärande. Arbetet är en kvalitativ studie. Metodvalet i arbetet är semistrukturerad intervju med kvalitativ innehållsanalys. Respondenterna är lärare inom småbarnspedagogik. Resultaten visar att pedagogens roll är avgörande såväl i hur man på bästa sätt läser för barn för att stöda deras språkutveckling, på vilket sätt man skapar en kvalitativ högläsningsstund samt främjar barnens delaktighet vid högläsningsstunder.
Examensarbetet är ett beställningsarbete av Esbo Stad med målet att bidra till utvecklingen av stadens lässtrategier inom småbarnspedagogiken.
Syfte med examensarbetet är att undersöka hur man på bästa sätt kan stöda barns språkutveckling och delaktighet genom högläsning på daghem samt att ta reda på hur man skapar en kvalitativ högläsningsstund.
Forskningsfrågorna lyder: Hur högläsa för att på bästa sätt stöda barns språkutveckling? Hur skapar man en kvalitativ högläsningsstund? Hur kan pedagogen främja barns delaktighet vid högläsningsstunder?
Den teoretiska referensramen utgår från ett socialpedagogiskt perspektiv med fokus på delaktighet samt ett småbarnspedagogiskt perspektiv utgående från Vygotskijs teori om lärande. Arbetet är en kvalitativ studie. Metodvalet i arbetet är semistrukturerad intervju med kvalitativ innehållsanalys. Respondenterna är lärare inom småbarnspedagogik. Resultaten visar att pedagogens roll är avgörande såväl i hur man på bästa sätt läser för barn för att stöda deras språkutveckling, på vilket sätt man skapar en kvalitativ högläsningsstund samt främjar barnens delaktighet vid högläsningsstunder.