Varför köper vi Muminmuggar?: En kvantitativ undersökning om köpbeteendet vid köp av Muminmuggar
Berghäll, Malin (2020)
Berghäll, Malin
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729113
Tiivistelmä
Syftet med forskningen är att ta reda på orsakerna till att vi köper Muminmuggar. Muminmuggarna är populära och finns i de flesta hem, därför ville jag ta reda på varför vi köper dem. Forskningsfrågorna var varför köper vi Muminmuggar och finns det skillnad i köpmotiv beroende på hur många muggar man äger? Teoridelen består av köpbeteende och marknadsföring med relaterade ämnen som köpprocessen av produkter och segmentering. Examensarbetet är en kvantitativ forskning där en enkät gjordes på både svenska och finska på EasyQuest. För att få svar på dessa frågor delades enkäten på Instagram, Facebook, LinkedIn och WhatsApp. För att kunna delta i enkäten behöver man äga minst en Muminmugg. Respondentantalet för enkäten var 123 stycken. Resultatet framställdes i Microsoft Excel som grafer och SPSS-programmet som korstabeller. Ur forskningsresultatet framgick det att de främsta orsakerna till att man köper Muminmuggarna är motivet på muggen och att man samlar på dem. Forskningsresultatet visade också att för samlare av Muminmuggar har priset inte någon betydelse. För vidare forskning skulle analys av skillnader i samlarmotivet hos finländska och svenska Muminmuggssamlare vara viktig för marknadsföringen av muggarna. Kvalitativa metoder som intervjuer kunde vara till hjälp för att ge svar på den frågan.