Analyzing behavioural and experiential player data of a VR-simulation : case VirPa
Turunen, Erkki (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729421
Tiivistelmä
VirPa on virtuaalitodellisuudessa toteutettu hyötypeli joka simuloi tulipalotilannetta toimistoympäristössä. Simulaatiota testautettiin eri väestöryhmillä, ja kokonaisuudessa testeihin osallistui 169 henkilöä. Testin kannalta oli tärkeää, ettei koehenkilöt tienneet etukäteen palohälytyksestä, joka tapahtuu pelissä. Tämä auttoi varmistamaan, että pelissä käyttäytymistä kuvaava data, sekä kokemuksia kuvailevat vastaukset olivat seurausta aidosta reaktiosta yllättävään tulipalotilanteeseen.
Pelaajan toimintoja simulaatiossa kerättiin pelin sisään ohjelmoiduilla mittareilla, jotka aloittivat datan tallentamisen heti, kun palohälytys laukeaa simulaatiossa. Väestötieteellisiin, käyttökokemuksiin ja pelaajan henkilökohtaiseen kokemukseen liittyvä tieto kerättiin kyselylomakkeilla.
Tämä opinnäytetyö on jatkotutkimusta edellisen tutkimuksen ”Virtual Reality as a Communication Tool for Fire Safety – Experiences from the VirPa project” tuloksista. Edellisessä tutkimuksessa esiteltiin simulaatiossa kerätty data sellaisenaan, jättäen kyselylomakkeiden vastaukset käsittelemättä.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on yhdistää ja analysoida pelin sisäisesti tallentama pelaajan käyttäytymiseen liittyvä data henkilökohtaiseen kokemukseen liittyvän datan kanssa, joka kerättiin kyselylomakkein.
Avoimen kyselylomakkeen tulokset analysoitiin ja muunnettiin tunnekategorioiksi, jotka kuvastavat kuinka pelaaja koki palohälytyksen, joka laukeaa simulaatiossa odottamattomasti. Näitä tunnekategorioita käytettiin yhteyksien löytämiseksi pelissä käyttäytymisen ja henkilökohtaisten kokemusten välillä käyttäen korrelaatiomatriisia.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää samankaltaisten vr-simulaatioiden ja data-analyysien suunnittelussa. Tulokset auttavat ymmärtämään ihmisen käyttäytymistä tulipalotilanteessa, sekä kartoittamaan kriittisimpiä asioita liittyen tulipalosta selviytymiseen.
Pelaajan toimintoja simulaatiossa kerättiin pelin sisään ohjelmoiduilla mittareilla, jotka aloittivat datan tallentamisen heti, kun palohälytys laukeaa simulaatiossa. Väestötieteellisiin, käyttökokemuksiin ja pelaajan henkilökohtaiseen kokemukseen liittyvä tieto kerättiin kyselylomakkeilla.
Tämä opinnäytetyö on jatkotutkimusta edellisen tutkimuksen ”Virtual Reality as a Communication Tool for Fire Safety – Experiences from the VirPa project” tuloksista. Edellisessä tutkimuksessa esiteltiin simulaatiossa kerätty data sellaisenaan, jättäen kyselylomakkeiden vastaukset käsittelemättä.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on yhdistää ja analysoida pelin sisäisesti tallentama pelaajan käyttäytymiseen liittyvä data henkilökohtaiseen kokemukseen liittyvän datan kanssa, joka kerättiin kyselylomakkein.
Avoimen kyselylomakkeen tulokset analysoitiin ja muunnettiin tunnekategorioiksi, jotka kuvastavat kuinka pelaaja koki palohälytyksen, joka laukeaa simulaatiossa odottamattomasti. Näitä tunnekategorioita käytettiin yhteyksien löytämiseksi pelissä käyttäytymisen ja henkilökohtaisten kokemusten välillä käyttäen korrelaatiomatriisia.
Tämän opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää samankaltaisten vr-simulaatioiden ja data-analyysien suunnittelussa. Tulokset auttavat ymmärtämään ihmisen käyttäytymistä tulipalotilanteessa, sekä kartoittamaan kriittisimpiä asioita liittyen tulipalosta selviytymiseen.