Eläkesäästäminen
Koskinen, Julia (2020)
Koskinen, Julia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729409
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia vuoden 2017 eläkeuudistusta, sen vaikutusta sekä eläkesäästämisen ja sijoittamisen mahdollisuuksia. Työ kattaa selvityksen Suomen eläkejärjestelmän toiminnasta ja eri säästämisen mahdollisuuksista.
Työ koostuu teoriasta, joka pohjautuu eläkejärjestelmän käsittelyyn, vapaaehtoiseen eläkesäästämiseen sekä muihin säästämisen ja sijoittamisen vaihtoehtoihin. Tutkimusosuudessa käytiin läpi eläkkeiden rahoituksellisia asioita, ihmisten kulutus- ja säästämistottumuksia sekä verotusta sijoittamisen näkökulmasta. Tutkimus kiteytyy kahden eri ikäisen henkilön eläkesäästämisen vertailuun.
Työ toi esille säästämisen ja sijoittamisen tärkeyttä suhteessa eläkkeeseen teorian ja laskennan kautta. Säästämisen ja sijoittamisen vaihtoehtoja tuotiin kattavasti esille ja esimerkkilaskut tukivat näkökulmaa siihen, että säästäminen tulisi aloittaa jo nuorena. Jotta saadaan herätettyä kiinnostusta täytyy olla vuorovaikutuksessa niiden kanssa joita asia koskee.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää, kun mietitään, millä keinoilla päästään vuorovaikutukseen paremmin nuorten kanssa. Työ saa pohtimaan, millä keinoilla on hyvä lähteä tarjoamaan säästämisen ja sijoittamisen palveluita nuorille ja millaista mainontaa tulisi hyödyntää.
Työ koostuu teoriasta, joka pohjautuu eläkejärjestelmän käsittelyyn, vapaaehtoiseen eläkesäästämiseen sekä muihin säästämisen ja sijoittamisen vaihtoehtoihin. Tutkimusosuudessa käytiin läpi eläkkeiden rahoituksellisia asioita, ihmisten kulutus- ja säästämistottumuksia sekä verotusta sijoittamisen näkökulmasta. Tutkimus kiteytyy kahden eri ikäisen henkilön eläkesäästämisen vertailuun.
Työ toi esille säästämisen ja sijoittamisen tärkeyttä suhteessa eläkkeeseen teorian ja laskennan kautta. Säästämisen ja sijoittamisen vaihtoehtoja tuotiin kattavasti esille ja esimerkkilaskut tukivat näkökulmaa siihen, että säästäminen tulisi aloittaa jo nuorena. Jotta saadaan herätettyä kiinnostusta täytyy olla vuorovaikutuksessa niiden kanssa joita asia koskee.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää, kun mietitään, millä keinoilla päästään vuorovaikutukseen paremmin nuorten kanssa. Työ saa pohtimaan, millä keinoilla on hyvä lähteä tarjoamaan säästämisen ja sijoittamisen palveluita nuorille ja millaista mainontaa tulisi hyödyntää.