Sota, ystävät ja pinkit yksisarviset : toiminnalliset menetelmät lapsilähtöisen kansantanssiesityksen toteuttamisessa
Essel, Toni (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729408
Tiivistelmä
Kevättalvella 2018 ISOn Tanhuujat ry sai apurahan lasten kansantanssiteoksen toteuttamiseen. Teoksen tarkoituksena oli kertoa, mitä kansantanssi merkitsee sitä harrastaville lapsille ja miten harrastus näkyy heidän arjessaan. Teoksen koreografiksi palkattiin tanssinopettaja (AMK) Paula Kettu ja mediataiteilijaksi minut.
Teos rakentui syksyn 2018 ja kevään 2019 välillä kolmen työpajan rytmittäessä tekemistä. Opinnäytteen tutkimuskysymyksesi nousi, miten taidelähtöisillä toiminnallisilla metodeilla lapset saadaan kertomaan heille merkityksellisistä aiheista sekä tuottamaan sisältöjä, jotka avaavat heidän ajatuksiaan yleisöille.
Raportissa käyn läpi projektin lähtökohdat ja prosessin. Esittelen kansantanssinperinnettä lyhyesti selventääkseni, miten teoksemme sopii tähän jatkumoon ja pyrkii uudistamaan sitä. Kerron, mitä toiminnallisilla menetelmillä tarkoitetaan. Selvennän yhteisötaiteen sekä taidekasvatuksen periaatteita, joiden pohjalta menetelmiä toteutimme ja avaan keskeisiä seikkoja videosuunnittelusta.
Esityksen suunnittelun perustana oli lapsilähtöisyys. Pyrimme luomaan ilmapiirin, joka mahdollisti aidon dialogin päästäksemme kurkistamaan lasten mielenmaisemaan. Toiminnallisten menetelmien kautta lapset pääsivät muun muassa valitsemaan esityksen teemat, tuottivat piirroksia ja uutistekstiä videoprojisointeja varten sekä suunnittelivat omat sankarihahmonsa esityksen loppuhuipennuksena ollutta pelikohtausta varten. Kolmannessa luvussa keskityn esityksen rakentumisen vaiheisiin ja loppuluvussa analysoin, miten hyvin onnistuimme tavoitteissamme. Toiminnallisia menetelmiä käyttämällä saimme aikaan lasten näköisen teoksen, jonka tekeminen paransi ryhmän yhteishenkeä, harrastukseen kiinnittymistä, pitkäjänteisyyttä ja yhteistyökykyä.
Teos rakentui syksyn 2018 ja kevään 2019 välillä kolmen työpajan rytmittäessä tekemistä. Opinnäytteen tutkimuskysymyksesi nousi, miten taidelähtöisillä toiminnallisilla metodeilla lapset saadaan kertomaan heille merkityksellisistä aiheista sekä tuottamaan sisältöjä, jotka avaavat heidän ajatuksiaan yleisöille.
Raportissa käyn läpi projektin lähtökohdat ja prosessin. Esittelen kansantanssinperinnettä lyhyesti selventääkseni, miten teoksemme sopii tähän jatkumoon ja pyrkii uudistamaan sitä. Kerron, mitä toiminnallisilla menetelmillä tarkoitetaan. Selvennän yhteisötaiteen sekä taidekasvatuksen periaatteita, joiden pohjalta menetelmiä toteutimme ja avaan keskeisiä seikkoja videosuunnittelusta.
Esityksen suunnittelun perustana oli lapsilähtöisyys. Pyrimme luomaan ilmapiirin, joka mahdollisti aidon dialogin päästäksemme kurkistamaan lasten mielenmaisemaan. Toiminnallisten menetelmien kautta lapset pääsivät muun muassa valitsemaan esityksen teemat, tuottivat piirroksia ja uutistekstiä videoprojisointeja varten sekä suunnittelivat omat sankarihahmonsa esityksen loppuhuipennuksena ollutta pelikohtausta varten. Kolmannessa luvussa keskityn esityksen rakentumisen vaiheisiin ja loppuluvussa analysoin, miten hyvin onnistuimme tavoitteissamme. Toiminnallisia menetelmiä käyttämällä saimme aikaan lasten näköisen teoksen, jonka tekeminen paransi ryhmän yhteishenkeä, harrastukseen kiinnittymistä, pitkäjänteisyyttä ja yhteistyökykyä.