Koronapandemian vaikutus työnantajakuvaan : Turun Osuuskaupan matkailu- ja ravitsemisalalla
Kuusela, Mira (2020)
Kuusela, Mira
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829453
Tiivistelmä
Koronapandemia rantautui Suomeen maaliskuussa 2020 muuttaen jokaisen ihmisen arkea ja työelämää suuresti. Turun Osuuskaupassa suurimmat muutokset koki matkailu- ja ravitsemiskauppa, jossa toiminta hävisi lähes olemattomiin hyvin nopealla aikataululla. Työtä päädyttiin organisoimaan uudelleen ja monen työntekijän tuli oppia täysin uusi työ markettoimialalla.
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia, miten koronapandemia vaikutti Turun Osuuskaupan matkailu- ja ravitsemiskaupan työntekijöiden kokemaan työnantajakuvaan. Työssä haluttiin selvittää, mitkä asiat vaikuttivat työnantajakuvaan ja sen muutoksiin. Tavoitteena oli löytää onnistumiset, mutta saada tietoa myös kehityskohteista, jotta tulevaisuudessa osataan työnantajana toimia paremmin ison muutoksen tai kriisin kohdatessa. Tutkimus teetettiin syyskuun 2020 aikana tapaustutkimuksena kyselymenetelmällä yrityksen johdolle, asiantuntijoille
sekä työntekijöille.
Työnantajakuva on yhden ihmisen kokemus työnantajasta ja siihen vaikuttavia tekijöitä on monia. Tutkimuksen mukaan matkailu- ja ravitsemisalan työntekijöiden kokema työnantajakuva oli varsin positiivinen ja koronapandemian vaikutus näkyi parantaneen sitä entisestään. Työntekijät kokivat, että päätös olla lomauttamatta työntekijöitä kriisin keskellä ja siirtää työvoima markettoimialle, oli merkittävin syy positiivisemman työnantajakuvan luomiseen. Myös työnantajan luotettavuus ja työsuhteen varmuus koettiin sitoutumista ja tyytyväisyyttä lisääviksi tekijöiksi pandemia keskellä.
Vaikka työnantajana Turun Osuuskauppa tutkimuksen mukaan pärjäsikin mallikkaasti kriisijohtamisessa pandemian keskellä, löydettiin myös selkeitä kehittämiskohteita. Nämä olivat sisäinen viestintä, esimiestyö, työhyvinvointi sekä kriisitoimintamallit ja niiden toteutus.
Koronapandemia ei ole ohi vuoden 2020 lopussakaan, eikä sen kestoa pysty kukaan vielä arvioimaan. On kuitenkin tärkeää kiinnittää huomiota onnistumisiin ja kehittymistarpeisiin jo aikaisessa vaiheessa, jotta toimintaa päästään kehittämään ja suunnittelemaan varhain. Tärkeää on saada isoimmat opit osaksi käytäntöä kriisin jälkeen, joka vahvistaa Turun Osuuskaupan asemaa hyvänä työnantajana myös tulevaisuudessa.
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia, miten koronapandemia vaikutti Turun Osuuskaupan matkailu- ja ravitsemiskaupan työntekijöiden kokemaan työnantajakuvaan. Työssä haluttiin selvittää, mitkä asiat vaikuttivat työnantajakuvaan ja sen muutoksiin. Tavoitteena oli löytää onnistumiset, mutta saada tietoa myös kehityskohteista, jotta tulevaisuudessa osataan työnantajana toimia paremmin ison muutoksen tai kriisin kohdatessa. Tutkimus teetettiin syyskuun 2020 aikana tapaustutkimuksena kyselymenetelmällä yrityksen johdolle, asiantuntijoille
sekä työntekijöille.
Työnantajakuva on yhden ihmisen kokemus työnantajasta ja siihen vaikuttavia tekijöitä on monia. Tutkimuksen mukaan matkailu- ja ravitsemisalan työntekijöiden kokema työnantajakuva oli varsin positiivinen ja koronapandemian vaikutus näkyi parantaneen sitä entisestään. Työntekijät kokivat, että päätös olla lomauttamatta työntekijöitä kriisin keskellä ja siirtää työvoima markettoimialle, oli merkittävin syy positiivisemman työnantajakuvan luomiseen. Myös työnantajan luotettavuus ja työsuhteen varmuus koettiin sitoutumista ja tyytyväisyyttä lisääviksi tekijöiksi pandemia keskellä.
Vaikka työnantajana Turun Osuuskauppa tutkimuksen mukaan pärjäsikin mallikkaasti kriisijohtamisessa pandemian keskellä, löydettiin myös selkeitä kehittämiskohteita. Nämä olivat sisäinen viestintä, esimiestyö, työhyvinvointi sekä kriisitoimintamallit ja niiden toteutus.
Koronapandemia ei ole ohi vuoden 2020 lopussakaan, eikä sen kestoa pysty kukaan vielä arvioimaan. On kuitenkin tärkeää kiinnittää huomiota onnistumisiin ja kehittymistarpeisiin jo aikaisessa vaiheessa, jotta toimintaa päästään kehittämään ja suunnittelemaan varhain. Tärkeää on saada isoimmat opit osaksi käytäntöä kriisin jälkeen, joka vahvistaa Turun Osuuskaupan asemaa hyvänä työnantajana myös tulevaisuudessa.