Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lastenkotityön ammatillisen osaamisen kehittäminen: verkko-opintokokonaisuus kasvatuksellisen ja terapeuttisen suhteen rakentamisesta

Barrow, Suvi; Pusa, Lotta (2020)

Avaa tiedosto
Suvi Barrow & Lotta Pusa.pdf (4.449Mt)
Lataukset: 


Barrow, Suvi
Pusa, Lotta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729382
Tiivistelmä
Kehittämisprojektimme toteutettiin osana kansainvälisen lastensuojelun kehittämisen ERCCI- hanketta (Empowering Residential Child Care through Interprofessional Training). Hanke on viiden eurooppalaisen korkeakoulun yhteishanke vuosille 2018-2021, jonka tarkoituksena on kehittää lastenkotityöntekijöiden ammatillista koulutusta ja osaamista. Hankkeen tuotoksena syntyy MOOC (Massive Open Online Course), joka on kokonaan verkossa opiskeltava korkeakoulutasoinen koulutuskokonaisuus.

Tarve koulutuskokonaisuuden rakentamiseen on tullut lastenkotityöntekijöiden ammatillisen osaamisen vahvistamisen tarpeesta, ja siitä ettei ole olemassa yhteistä tutkintopohjaa tai mallia vaativaan lastenkotityöhön. Lisäksi lastenkoteihin sijoitetaan yhä haastavampia ja oireilevampia lapsia ja nuoria, mikä vaatii vahvaa ammatillista osaamista. Suomessa samaa painottaa myös uusi lastensuojelulaki ja lastensuojelun laatusuositus. ERCCI- hankkeessa tutkittiin lastenkotityöntekijöiden, asiantuntijoiden ja esimiesten näkemyksiä alan koulutuksesta ja osaamisesta Saksassa, Italiassa, Espanjassa, Liettuassa ja Suomessa, jonka pohjalta koulutuskokonaisuuden aiheet muodostuivat.

Tämän kehittämisprojektin tavoitteena oli tukea lastenkodin työntekijöiden ja alan opiskelijoiden osaamista ja uuden oppimista sekä edistää sijoitettujen lasten hyvinvointia lastenkodeissa. Kehittämisprojektin tehtävänä oli suunnitella ja toteuttaa englanninkielinen ”Creating an educative and therapeutic relatioship”- opintomoduuli sekä selvittää muiden maiden näkemyksiä sen sisällöstä.

Kehittämisprojektimme prosessi toteutui ADDIE- mallin mukaisesti, joka on koulutuskokonaisuuksien tekemisen apuna käytetty työskentelymalli. Teorian, kansainvälisen projektiryhmän palautteen ja kokemustiedon kautta lähdimme ideoimaan ja suunnittelemaan opintomoduuliamme. Taulukkomallin avulla arvioitiin sen sisältöä kehittämisvaiheessa yhdessä ERCCI- projektiryhmän kanssa. Kehittämisprojektin tuotoksena syntyi yhden opintopisteen laajuinen opintomoduuli ja ohjekirja. Opintomoduuli julkaistaan osana MOOC- opintokokonaisuutta vuonna 2021, jolloin se tulee käytettäväksi partnerimaiden kesken Turun ammattikorkeakoulun oppimisalustalle. Kaikki opintokokonaisuudesta kiinnostuneet maat saavat sen käyttöönsä oppimisalustan kautta ilmaiseksi.
 
Our development project was a part of an international child protection development project called ERCCI (Empowering Residential Child Care through Interprofessional Training). ERCCI is a co-operation project of five European universities for the years 2018-2021. ERCCI aims to support the building of a competent Residential Child Care (RCC) work force in Europe. Therefore the product of ERCCI is going to be MOOC (a Massive Open Online Course). MOOC is a higher education level study complex that can be studied entirely online.

The need to build the study complex has come from the need to strengthen the professional skills of the RCC. In addition, more challenging and symptomatic children are being placed in RCC. This again requires strong professional skills. In Finland the new Child Protection law and also the quality recommendation for child protection requires this. Still, there is no common educational curriculum or professional model available for the work in RCC. ERCCI explored the competency requirements of the qualified RCC practitioners in Germany, Italy, Spain, Lithuania and Finland by interviewing experts, supervisors and RCC workers. The modules of the MOOC were formed due to this research.

The goal of this development project was to support the competence of the students and workers in RCC and their learning of new skills. Other important goal was to contribute the welfare of children living in RCC. The task of this development project was to design and produce a module “Creating an educative and therapeutic relationship”. Other task was to explore the visions of other ERCCI partners concerning the content of our module.

The process of our development project was carried out by ADDIE-model, which is a tool, used while creating study complexes. Through theory, experiential knowledge and from the feedback of the international project group we started to create the module. At the development stage we used tabular model to evaluate our module together with Finnish ERCCI project group. As the output of the development project, one credit wide online study module and instruction manual was produced. The online module will be released as a part of MOOC in 2021 when it will be published in an e-learning platform of the Turku University of Applied Sciences for free. Through that platform our module will spread to the partner countries of ERCCI and all the other ones interested in that.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste