Markkinointiviestintäsuunnitelma - Asiakasviestinnän kehittämiseksi
Luoma, Karita (2020)
Luoma, Karita
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729031
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajayrityksen asiakkaille suunnattua markkinointiviestintää. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli toteuttaa markkinointiviestintään liittyvä tutkimus yrityksen nykyisille asiakkaille. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli perehtyä valittuihin markkinointiviestinnän keinoihin ja markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli laatia toimeksiantajayritykselle markkinointiviestintäsuunnitelma.
Opinnäytetyön tutkimukseen saatiin 21 vastausta, ja niitä käytettiin työn pohjana. Tutkimuksen vähäisen vastaajamäärän takia tutkimuksen luotettavuutta kyseenalaistettiin, mutta saadut tulokset koettiin kuitenkin suuntaa antaviksi. Tutkimuksessa selvisi, että yrityksellä on pitkäaikaisia asiakkaita ja asiakkaita, joilla on useita sijoitusasuntoja. Vastanneet asiakkaat olivat enimmäkseen osittain tyytyväisiä ja suosivat sähköisten viestintäkanavoiden kuten sähköpostin, sosiaalisen median ja mobiiliviestinnän muotoja.
Opinnäytetyön teorialuvuissa tuodaan esiin markkinointiviestinnän eri keinoja kuten mainontaa ja sosiaalisen median käyttämistä. Lisäksi tutustutaan markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin ja sen eri vaiheisiin kuten tilanneanalyysiin, budjetointiin ja viestinnän organisoinnin sekä seurannan ja kerättyjen tietojen arviointiin.
Tutkimustulosten ja teorialukujen avulla toteutettiin toimeksiantajayritykselle markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa suuressa osassa oli sosiaalinen media sekä sen hyödyntäminen markkinointiviestinnässä. Lisäksi suunnitelmassa tuodaan esiin vastuuhenkilöiden tärkeys seuranta- ja arviointivaiheissa. Jatkotoimenpiteeksi toimeksiantajayritykselle ehdotettiin asiakkaiden reagoimisen seuraamista yrityksen markkinointiviestinnän muutoksiin ja niiden toteuttamiseen.
Opinnäytetyön tutkimukseen saatiin 21 vastausta, ja niitä käytettiin työn pohjana. Tutkimuksen vähäisen vastaajamäärän takia tutkimuksen luotettavuutta kyseenalaistettiin, mutta saadut tulokset koettiin kuitenkin suuntaa antaviksi. Tutkimuksessa selvisi, että yrityksellä on pitkäaikaisia asiakkaita ja asiakkaita, joilla on useita sijoitusasuntoja. Vastanneet asiakkaat olivat enimmäkseen osittain tyytyväisiä ja suosivat sähköisten viestintäkanavoiden kuten sähköpostin, sosiaalisen median ja mobiiliviestinnän muotoja.
Opinnäytetyön teorialuvuissa tuodaan esiin markkinointiviestinnän eri keinoja kuten mainontaa ja sosiaalisen median käyttämistä. Lisäksi tutustutaan markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin ja sen eri vaiheisiin kuten tilanneanalyysiin, budjetointiin ja viestinnän organisoinnin sekä seurannan ja kerättyjen tietojen arviointiin.
Tutkimustulosten ja teorialukujen avulla toteutettiin toimeksiantajayritykselle markkinointiviestintäsuunnitelma, jossa suuressa osassa oli sosiaalinen media sekä sen hyödyntäminen markkinointiviestinnässä. Lisäksi suunnitelmassa tuodaan esiin vastuuhenkilöiden tärkeys seuranta- ja arviointivaiheissa. Jatkotoimenpiteeksi toimeksiantajayritykselle ehdotettiin asiakkaiden reagoimisen seuraamista yrityksen markkinointiviestinnän muutoksiin ja niiden toteuttamiseen.