Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

"Vuorovaikutus toimii kivijalkana yhteistyölle": Varhaiskasvattajien näkemyksiä vuorovaikutuksesta vanhempien kanssa

Mettänen, Anastasia (2020)

Avaa tiedosto
Opinnäytetyö Anastasia Mettänen.pdf (389.0Kt)
Lataukset: 


Mettänen, Anastasia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729075
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimustehtävä oli tutkia varhaiskasvattajien ja vanhempien välistä vuorovaikutusta. Opinnäytetyön tilaajana toimi pirkanmaalainen kunta. Tutkimuksen tarkoituksena oli kerätä tietoa kunnan varhaiskasvattajien näkemyksistä ja kokemuksista sekä selvittää, millaista vuorovaikutus on varhaiskasvattajien ja vanhempien välillä. Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä uutta tietoa vuorovaikutuksesta kunnan varhaiskasvatuksen hyödynnettäväksi ja lisäksi antaa kunnalle kehitysehdotuksia vuorovaikutukseen.

Tutkimuksen aineisto kerättiin yksilöllisinä kirjoitelmapyyntöinä kunnan varhaiskasvatusyksiköiden varhaiskasvattajilta. Vastausten analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimustulosten mukaan vuorovaikutus on päivittäistä keskustelua haku- ja tuontitilanteissa, luottamuksellisen suhteen luomista ja yhdessä sovittua toimintaa. Tutkimuksessa kävi ilmi, että varhaiskasvattajat kokevat vuorovaikutustilanteet vaihteleviksi, mutta useimmiten positiivisiksi. Vuorovaikutustilanteissa kiireen koettiin vaikuttavan negatiivisesti vuorovaikutukseen, kun vuorovaikutus jää vähäiseksi kiireen takia. Toimintaa kehitettäisiin lisäämällä yhteistyötä vanhempien ja varhaiskasvattajien välillä ja rohkeammalla vuorovaikutuksella.
 
The thesis examines interaction between parents and early childhood educators. The thesis was commissioned by a municipality located in Pirkanmaa. The aim of this thesis was to collect information about early childhood educators´ views and experiences of interaction and to examine what kind of interaction there is between parents and early childhood educators. The goal was to provide the municipal early childhood education services with new information about interaction, and to give them development proposals concerning the interaction.
The data consisted of narratives written by early childhood educators. The obtained information was analysed using data-driven content analysis. The results show that interaction includes daily conversations when parents drop off and pick up their children from the day care centre; building up confidential relationships; and activities that are scheduled together. Early childhood educators find the interaction situations variable, but mostly positive. The results indicate that hurry affects interaction negatively. Interaction could be developed by increasing co-operation between early childhood educators and parents and with more forward interaction.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste