Näytä suppeat kuvailutiedot

Datadriven marknadsföring : Hur småföretag kan använda data för att förbättra sin marknadsföring

Sundström, Tobias; Katainen, Casper (2020)

dc.contributor.authorSundström, Tobias
dc.contributor.authorKatainen, Casper
dc.date.accessioned2020-12-18T07:53:05Z
dc.date.available2020-12-18T07:53:05Z
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/354898
dc.description.abstractDatadriven marknadsföring handlar om att nå rätt målgrupp med rätt budskap på rätt kanal utan att behöva gissa. 90% av all data som är tillgänglig har samlats in under de två senaste åren och idag produceras över 2.5 kvintiljoner bytes varje dag. Idag finns verktyg och kunskap för att utvinna värdefull information från all data. Detta är orsaken till att småföretag borde bli mer datadrivna. Syftet med examensarbetet är att undersöka den datadrivna marknadsföringsprocessen för att ta reda på hur den förbättrar marknadsföringen. Genom att kombinera teori med empiri har vi skapat en handbok som kan hjälpa småföretag. I den teoretiska delen fokuserar vi på de väsentliga delarna i processen ur ett tekniskt perspektiv. Med hjälp av Lee Wilsons datadrivna process strävar vi till att ge svar på småföretags databehov, hur data ska hanteras och analyseras samt hur data kan hjälpa småföretag att bli mer konkurrenskraftiga. I den empiriska delen av arbetet intervjuar vi experter som arbetar med datadriven marknadsföring. Syftet med undersökningen är att kontrollera hur man i praktiken arbetar med processen och jämföra det med teorin. Genom kvalitativa intervjuer fick vi beskrivande svar och intressanta exempel som utvidgade vårt perspektiv. Med datadriven marknadsföring kan företag ta rätta beslut och maximera företagets resurser. Småföretag måste i framtiden bli mera datadrivna för att förbättra kundupplevelsen och hålla sig konkurrenskraftiga. Slutprodukten är en beskrivande handbok som finns att begrunda i slutet av arbetet.sv
dc.description.abstractDataohjatussa markkinoinnissa on kyse oikean kohderyhmän saavuttamisesta oikeanlaisella viestillä ja oikeassa kanavassa ilman tarvetta arvailuun. 90 % kaikesta saatavilla olevasta datasta on kerätty viimeisen kahden vuoden aikana ja tänä päivänä luodaan päivittäin yli 2,5 kvintiljoonaa uutta datatavua. Nykyään on olemassa työkaluja ja taitoa saada arvokasta tietoa kaikesta datasta. Tästä syystä pienyritysten tulisi kehittää toimintaansa dataohjatummaksi. Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia dataohjatun markkinoinnin prosessia ja siten selvittää, miten se parantaa markkinointia. Teoreettisen ja empiirisen osan perusteella olemme kehittäneet käsikirjan, joka voi auttaa pienyrityksiä. Teoreettisessa osassa keskitymme prosessin keskeisiin osiin teknisestä näkökulmasta. Lee Wilsonin dataohjatun prosessin avulla pyrimme antamaan vastauksia pienyritysten datatarpeisiin, ja siihen, miten dataa tulisi käsitellä ja analysoida sekä miten data voi auttaa pienyrityksiäkehittymään kilpailukykyisemmiksi. Työn empiirisessä osassa haastattelemme asiantuntijoita, jotka työskentelevät dataohjatun markkinoinnin parissa. Tutkimuksen tarkoituksena on tarkistaa, miten prosessia käytetään käytännössä ja verrata sitä teoreettiseen tietoon. Kvalitatiivisten haastatteluiden avulla saimme täsmentäviä vastauksia ja mielenkiintoisia esimerkkejä, jotka laajensivat näkemystämme. Dataohjatun markkinoinnin avulla yritykset voivat tehdä oikeita päätöksiä ja maksimoida yrityksen resursseja. Pienyritysten tulee tulevaisuudessa kehittää toimintaansa dataohjatummaksi parantaakseen asiakaselämystä ja pysyäkseen kilpailukykyisinä. Opinnäytetyön lopputuote on yksityiskohtainen käsikirja, joka löytyy työn liitteistä.fi
dc.description.abstractData-driven marketing is about reaching the ideal target group with the right message through the right channel without guessing. 90% precent of data available have been collected in the past two years and over 2.5 quintillion bytes is produced every day. Today the tools and knowledge needed for extracting valuable information from all that data is available. This is the reason why smaller companies should become more data-driven. The purpose of this thesis is to examine the data-driven marketing process to find out how it improves marketing. We have created a handbook to help small businesses by combining theoretical and empirical data. In the theoretical part we have focused on the essential parts of the process from a technical perspective. With the help of Lee Wilsons data-driven process we have analysed the data needs, management and analytics that helps small businesses become more competitive. We have interviewed data-driven marketing experts in the empirical study. The purpose of the study is to discover how it works in practice and comparing it with the theory. We received descriptive information and examples that broadened our perspective by conducting qualitive interviews. With data-driven marketing companies can make the right decisions and maximize their recourses. In the future small businesses need to become more data-driven to improve the customer journey to stay competitive. The final product is a descriptive handbook that can be found at the end of the thesis.en
dc.language.isoswe-
dc.rightsfi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|-
dc.titleDatadriven marknadsföring : Hur småföretag kan använda data för att förbättra sin marknadsföring-
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|-
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:amk-2020121729406-
dc.subject.specializationMarknadsföring-
dc.subject.degreeprogramfi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing|-
dc.subject.ysomarknadsföring-
dc.subject.ysosmåföretag-
dc.subject.ysodata-
dc.subject.disciplineTradenom-
annif.suggestions.linkshttp://www.yso.fi/onto/yso/p5878|http://www.yso.fi/onto/yso/p11373|http://www.yso.fi/onto/yso/p1232|http://www.yso.fi/onto/yso/p23851|http://www.yso.fi/onto/yso/p1488|http://www.yso.fi/onto/yso/p8245|http://www.yso.fi/onto/yso/p1178|http://www.yso.fi/onto/yso/p6787|http://www.yso.fi/onto/yso/p27030|http://www.yso.fi/onto/yso/p27250sv


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot