Sosiaali- ja terveysalan työntekijöiden resilienssi digitalisaatiossa
Grann, Mirva (2020)
Grann, Mirva
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121729390
Tiivistelmä
Digitaalisten alustojen kehittäminen, tiedolla johtaminen, tietojärjestelmien yhteensovittaminen ja tiedon turvallinen liikkuminen ovat laajoja ja monimutkaisia asiakokonaisuuksia, joiden rinnalla sosiaali- ja terveysalan toimintaprosessit ja koko toiminnan logiikka uudistuvat. Oikeanlaisen tekniikan tuominen käyttäjien avuksi ei kuitenkaan automaattisesti muuta ajattelua, kulttuuria, toimintatapoja ja -malleja. Ennakkoluuloton uudelleenajattelu ja sen oppiminen vaativat isoa oivallusta oman toiminnan muuttamisesta jopa radikaalisti toisenlaiseksi.
Muutoksessa tarvitaan resilienttiä sosiaali- ja terveysalan henkilöstöä. Resilienssillä tarkoitetaan kykyä pysyä toimintakykyisenä vaikeissa muutostilanteissa ja palautua niistä. Kyseessä on yksilön ja yhteisön ominaisuus, mitä voidaan kehittää. Selviytyäkseen ja menestyäkseen yhä kompleksisemmassa toimintaympäristössä tulisi resilienssin vahvistaminen olla koulutuksen lisäksi osa organisaatioiden sekä yksilöiden ammatillista ja henkilökohtaista strategiaa kaikilla sosiaali- ja terveysalan tasoilla.
Syklisessä kehittämistyössä muodostetulla analyysimenetelmällä kyetään tunnistamaan sosiaali- ja terveysalan työntekijöiden resilienssi ja sen kehittäminen digitalisaatiossa. Tuotettua analysointimenetelmää voidaan hyödyntää yksittäisen työntekijän ja työyhteisön resilienssin arvioinnissa, kehittämisessä ja seurannassa.
Muutoksessa tarvitaan resilienttiä sosiaali- ja terveysalan henkilöstöä. Resilienssillä tarkoitetaan kykyä pysyä toimintakykyisenä vaikeissa muutostilanteissa ja palautua niistä. Kyseessä on yksilön ja yhteisön ominaisuus, mitä voidaan kehittää. Selviytyäkseen ja menestyäkseen yhä kompleksisemmassa toimintaympäristössä tulisi resilienssin vahvistaminen olla koulutuksen lisäksi osa organisaatioiden sekä yksilöiden ammatillista ja henkilökohtaista strategiaa kaikilla sosiaali- ja terveysalan tasoilla.
Syklisessä kehittämistyössä muodostetulla analyysimenetelmällä kyetään tunnistamaan sosiaali- ja terveysalan työntekijöiden resilienssi ja sen kehittäminen digitalisaatiossa. Tuotettua analysointimenetelmää voidaan hyödyntää yksittäisen työntekijän ja työyhteisön resilienssin arvioinnissa, kehittämisessä ja seurannassa.