Taide ympäristökasvatuksen välineenä Luontopäiväkoti Apilassa
Eriksson, Kerttu (2020)
Eriksson, Kerttu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829454
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli testata erilaisten kuvataidetekniikoiden soveltuvuutta ja käytettävyyttä ympäristökasvatuksen osana. Toimintakokeilu toteutettiin Norlandiapäiväkotien Luontopäiväkoti Apilassa. Toimintakokeilu yhdistettiin Norlandia-päiväkotien vuoden Norlandia Goes Green -teemaan. Tavoitteena oli myös tehdä päiväkodin toimintaa näkyväksi lasten vanhemmille Norlandia Quest -teemaviikon aikana.
Taidetekniikoiden valinnassa huomioitiin lasten eri ikätasot, varhaiskasvatussuunnitelman oppimisen alueet sekä luonnon- ja kierrätysmateriaalien käyttö. Taidetekniikat suunniteltiin toteutettaviksi luontoympäristössä. Pedagogisten tavoitteiden lisäksi huomioitiin myös sekä luonnon että taiteen hyvinvointivaikutukset. Lasten töistä koottiin taidenäyttely kirjastoon kuukauden ajaksi Norlandia Quest -teemaviikon aikaan. Toimintakokeilussa käytettyjen taidetekniikoiden ohjeet esiteltiin taidenäyttelyssä.
Taidetekniikoiden soveltuvuuden ja käytettävyyden arviointimenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia toimintatuokioiden aikana. Taidenäyttelyssä toimintakokeilusta kerättiin palautetta näyttelykävijöiltä vieraskirjan muodossa. Toimintakokeilu oli onnistunut, sillä taidetekniikat toimivat suunnitellusti. Päiväkodin toimintaa saatiin tuotua lasten vanhemmille näkyväksi pedagogisen dokumentoinnin avulla, jona toimivat taidenäyttely sekä sähköinen viestintä. Toimintakokeilussa testattuja taidetekniikoita ohjeineen olisi mahdollista jatkossa hyödyntää myös muissa varhaiskasvatusyksiköissä sekä soveltaa myös muissa palveluissa käytettäväksi.
Taidetekniikoiden valinnassa huomioitiin lasten eri ikätasot, varhaiskasvatussuunnitelman oppimisen alueet sekä luonnon- ja kierrätysmateriaalien käyttö. Taidetekniikat suunniteltiin toteutettaviksi luontoympäristössä. Pedagogisten tavoitteiden lisäksi huomioitiin myös sekä luonnon että taiteen hyvinvointivaikutukset. Lasten töistä koottiin taidenäyttely kirjastoon kuukauden ajaksi Norlandia Quest -teemaviikon aikaan. Toimintakokeilussa käytettyjen taidetekniikoiden ohjeet esiteltiin taidenäyttelyssä.
Taidetekniikoiden soveltuvuuden ja käytettävyyden arviointimenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia toimintatuokioiden aikana. Taidenäyttelyssä toimintakokeilusta kerättiin palautetta näyttelykävijöiltä vieraskirjan muodossa. Toimintakokeilu oli onnistunut, sillä taidetekniikat toimivat suunnitellusti. Päiväkodin toimintaa saatiin tuotua lasten vanhemmille näkyväksi pedagogisen dokumentoinnin avulla, jona toimivat taidenäyttely sekä sähköinen viestintä. Toimintakokeilussa testattuja taidetekniikoita ohjeineen olisi mahdollista jatkossa hyödyntää myös muissa varhaiskasvatusyksiköissä sekä soveltaa myös muissa palveluissa käytettäväksi.