Roligt att koda : En handbok för pedagoger inom småbarnspedagogiken
Rosqvist, Silja; Sund, Felicia (2020)
Rosqvist, Silja
Sund, Felicia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829511
Tiivistelmä
Kodning är ett väldigt aktuellt ämne inom småbarnspedagogiken då dagens barn växer upp i en allt mer digital värld och man behöver få in kodning i barnens vardag så naturligt som möjligt. Digital kompetens är idag lika viktigt som att läsa och skriva. Detta examensarbete är ett beställningsarbete för Stiftelsen Sedmigradsky med syftet att öka förståelse för kodning och inspirera personal på daghem att börja koda mera. Fråge-ställningarna som ställs är; Hur koda pedagogiskt inom småbarnspedagogiken, hur in-föra kodning inom småbarnspedagogiken och olika arbetssätt med kodning på daghem. Detta är ett verksamhetsinriktat examensarbete och som metod har valts att använda Salonens modell (2013) för produktutveckling. Produkten är en handbok Roligt att koda! En handbok för pedagoger inom småbarnspedagogiken den är gjord för att inspirera pedagogerna med hjälp av kodningslekar och information om kodning. Bakgrunden i rapporten består av olika begrepp och termer inom kodning för att öka läsarens förståelse. Den teoretiska referensramen tar upp socialpedagogik och lekens betydelse. Den tidigare forskningen består av vetenskapliga artiklar som handlar om robotik inom småbarnspedagogiken och i skolan. Den färdiga produkten är 27 sidor lång och består till största del av lekar som inspirerar pedagogerna inom småbarnspedagogiken att tilllämpa kodning i den dagliga verksamheten.