Yrityksen sosiaalisen median visuaalisen ilmeen kehittäminen : case Helioska Oy
Johansson, Elina (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Johansson, Elina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829562
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829562
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Turussa sijaitseva valokuvausliike Helioska Oy. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää yrityksen sosiaalisen median visuaalista ilmettä. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, mitä kohderyhmiä yrityksellä oli ja kuinka sosiaalista mediaa voitaisiin kohdentaa näille ryhmille. Sosiaalisen median suunnittelun yhteydessä tavoitteena oli uudistaa yrityksen kokonaisvaltaista visuaalista ilmettä, jotta ilme olisi yhtenäinen ja toimiva.
Työn tutkimuskysymykset tavoitteiden pohjalta olivat seuraavat: ”Miten yrityksen sosiaalista mediaa voidaan kohdentaa heidän asiakkailleen?” ja ”Millainen on onnistunut sosiaalisen median ilme yritykselle?”. Tutkimuskysymyksiin etsittiin vastauksia hankkimalla tietoa keskeisimmistä aiheista, joita olivat sosiaalinen media, asiakaskunta ja visuaalinen ilme. Dokumenttianalyysin avulla tutustuttiin eri sosiaalisen median kanaviin liittyviin mahdollisuuksiin, sekä selvitettiin mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon yrityksen sosiaalista mediaa suunniteltaessa. Benchmarking-menetelmän avulla selvitettiin, millaisia toimivia ratkaisuja alueen kilpailevilla yrityksillä oli heidän sosiaalisen median kanavillaan ja kerättyä tietoa hyödynnettiin toimeksiantajayrityksen sosiaalista mediaa suunniteltaessa. Kyselyn ja varjostuksen avulla kerättiin tietoa yrityksen käyttäjäryhmistä, jotta sosiaalisen median sisältöä voitaisiin kohdentaa oikeille kohderyhmille. Opinnäytetyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmiä, kuten asiakasprofiilit ja mood board.
Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin lisätietoa yrityksen kohderyhmistä, heidän tarpeistaan ja tottumuksistaan. Tämän pohjalta toimeksiantajalle annettiin ohjeita, kuinka luodaan sosiaalisen median kanaville juuri heidän asiakkailleen suunnattua sisältöä. Lisäksi yrityksen sosiaalista mediaa varten luotiin yhdessä toimeksiantajan kanssa yrityksen visuaalista ilmettä tukevaa sisältöä. Yritykselle annettiin valmiuksia jatkaa sosiaalisen median sisällön kehittämistä myös jatkossa.
Työn tutkimuskysymykset tavoitteiden pohjalta olivat seuraavat: ”Miten yrityksen sosiaalista mediaa voidaan kohdentaa heidän asiakkailleen?” ja ”Millainen on onnistunut sosiaalisen median ilme yritykselle?”. Tutkimuskysymyksiin etsittiin vastauksia hankkimalla tietoa keskeisimmistä aiheista, joita olivat sosiaalinen media, asiakaskunta ja visuaalinen ilme. Dokumenttianalyysin avulla tutustuttiin eri sosiaalisen median kanaviin liittyviin mahdollisuuksiin, sekä selvitettiin mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon yrityksen sosiaalista mediaa suunniteltaessa. Benchmarking-menetelmän avulla selvitettiin, millaisia toimivia ratkaisuja alueen kilpailevilla yrityksillä oli heidän sosiaalisen median kanavillaan ja kerättyä tietoa hyödynnettiin toimeksiantajayrityksen sosiaalista mediaa suunniteltaessa. Kyselyn ja varjostuksen avulla kerättiin tietoa yrityksen käyttäjäryhmistä, jotta sosiaalisen median sisältöä voitaisiin kohdentaa oikeille kohderyhmille. Opinnäytetyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmiä, kuten asiakasprofiilit ja mood board.
Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin lisätietoa yrityksen kohderyhmistä, heidän tarpeistaan ja tottumuksistaan. Tämän pohjalta toimeksiantajalle annettiin ohjeita, kuinka luodaan sosiaalisen median kanaville juuri heidän asiakkailleen suunnattua sisältöä. Lisäksi yrityksen sosiaalista mediaa varten luotiin yhdessä toimeksiantajan kanssa yrityksen visuaalista ilmettä tukevaa sisältöä. Yritykselle annettiin valmiuksia jatkaa sosiaalisen median sisällön kehittämistä myös jatkossa.