Suomalaistyyppisen varhaiskasvatusohjelman kehittäminen vietnamilaiseen päiväkotiin
Metsämäki, Arttu; Toivonen, Ilkka (2020)
Metsämäki, Arttu
Toivonen, Ilkka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829588
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on suomalaistyyppisen varhaiskasvatusohjelman kehittäminen vietnamilaiseen päiväkotiin. Opinnäytetyössä liitettiin suomalaisessa varhaiskasvatuksessa hyväksi todettuja periaatteita ja toimintatapoja pysyväksi osaksi vietnamilaisessa päiväkodissa tarjottavaa varhaiskasvatusta. Opinnäytetyö toteutettiin Vietnamissa Fiviedun ja kehitystyön tilanneen tahon kanssa.
Toiminnallinen opinnäytetyö sisälsi yhteistyökumppanin toiveisiin ja tarpeisiin vastaavan suomalaistyyppisen päiväkotiohjelman ja päiväkodin henkilökunnan koulutukset. Päiväkotiohjelmaan kuului varhaiskasvatussuunnitelma ja opetussuunnitelma ensimmäiselle toimintavuodelle. Koulutuskerroilla avattiin suomalaisen varhaiskasvatuksen perustaa päiväkodin henkilökunnalle ja annettiin valmiuksia päiväkotiohjelman toteuttamiseen. Kehitystyö alkoi perehtymisellä vietnamilaiseen varhaiskasvatukseen. Tämän pohjalta valikoitiin neljä kehittämiskohdetta, jotka olivat lapsilähtöisyys, turvallisuus, strukturointi ja leikin merkitys. Näiden pohjalta vietnamilaisen päiväkodin toimintaa lähdettiin kehittämään suomalaistyyppiseen suuntaan.
Onnistuimme luomaan kattavan ja tarpeisiin vastaavan päiväkotiohjelman, jota hyödyntäen päiväkoti pystyy kehittämään toimintaansa suomalaistyyppiseen suuntaan. Päiväkotiohjelma käytiin henkilökunnan kanssa läpi koulutuksissa. Koulutukset tukivat päiväkotiohjelman sisäistämistä ja paransivat todennäköisyyttä, että suomalaistyyppisyys tulee pysyväksi osaksi päiväkodin tarjoamaa varhaiskasvatusta.
Covid-19 -pandemia viivästytti koulutusten toteuttamista, päiväkotien oltua suljettuina koko kevään 2020. Tämän vuoksi kehitystyömme vaikuttavuuden arviointiin ei ollut mahdollisuutta.
Toiminnallinen opinnäytetyö sisälsi yhteistyökumppanin toiveisiin ja tarpeisiin vastaavan suomalaistyyppisen päiväkotiohjelman ja päiväkodin henkilökunnan koulutukset. Päiväkotiohjelmaan kuului varhaiskasvatussuunnitelma ja opetussuunnitelma ensimmäiselle toimintavuodelle. Koulutuskerroilla avattiin suomalaisen varhaiskasvatuksen perustaa päiväkodin henkilökunnalle ja annettiin valmiuksia päiväkotiohjelman toteuttamiseen. Kehitystyö alkoi perehtymisellä vietnamilaiseen varhaiskasvatukseen. Tämän pohjalta valikoitiin neljä kehittämiskohdetta, jotka olivat lapsilähtöisyys, turvallisuus, strukturointi ja leikin merkitys. Näiden pohjalta vietnamilaisen päiväkodin toimintaa lähdettiin kehittämään suomalaistyyppiseen suuntaan.
Onnistuimme luomaan kattavan ja tarpeisiin vastaavan päiväkotiohjelman, jota hyödyntäen päiväkoti pystyy kehittämään toimintaansa suomalaistyyppiseen suuntaan. Päiväkotiohjelma käytiin henkilökunnan kanssa läpi koulutuksissa. Koulutukset tukivat päiväkotiohjelman sisäistämistä ja paransivat todennäköisyyttä, että suomalaistyyppisyys tulee pysyväksi osaksi päiväkodin tarjoamaa varhaiskasvatusta.
Covid-19 -pandemia viivästytti koulutusten toteuttamista, päiväkotien oltua suljettuina koko kevään 2020. Tämän vuoksi kehitystyömme vaikuttavuuden arviointiin ei ollut mahdollisuutta.