Retargeting-mainonnan kampanjan käynnistäminen Ase ja Erälle
Haavisto, Ella (2020)
Haavisto, Ella
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121929724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121929724
Tiivistelmä
Retargeting-mainonta on tehokas digimarkkinoinnin muoto, jonka avulla yritykset voivat mm. kasvattaa myyntiään tai konversioprosenttiaan. Retargeting-mainontaa voi hyödyntää kaikenkokoiset yritykset, ja se onkin vakiintunut monien yrityksien markkinointistrategioihin. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda retargeting-mainonnan kampanja suomalaiselle asealan yritykselle Ase ja Erälle.
Teoriaosuus koostettiin yhdistelemällä sähköisiä lähteitä sekä käyttämällä suullista asiantuntija-lähdettä. Teoriaosuudessa selvennettiin, mitä retargeting-mainonta on, miten se toimii ja mitä asioita mainonnan suunnittelussa tulee huomioida. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa toimeksiantoyritykselle toteutettiin retargeting-mainonnan kampanja. Kampanja luotiin Googlen mainosalustalla Google Adsissa ja työn eri vaiheet dokumentoitiin kuvina ja tekstinä.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantoyritys sai retargeting-mainonnan kampanjan käyntiin ja mahdollisuuden tavoittaa sivuilta lähteneet vierailijat uudelleen konversioprosentin parantamiseksi. Toimeksiantoyritykselle esitettiin retargeting-kampanjan optimointimahdollisuuksia, joiden avulla käynnistettyä kampanjaa voidaan optimoida yhä tehokkaammaksi ajan kuluessa. Ase ja Erälle esitettiin myös retargeting-mainonnan jatkokehitysmahdollisuuksia yleisemmällä tasolla, jotta yritys voisi toteuttaa entistä tehokkaampaa retargeting-mainontaa tulevaisuudessa.
Työtä voidaan käyttää toimeksiantoyrityksessä ohjeena työntekijälle, jolle retargeting-mainonta ja/tai Google Ads eivät ole ennestään kovin tuttuja. Lisäksi työ sopii tietolähteeksi kaikille mainonnan parissa työskenteleville tai aiheesta muuten kiinnostuneille ihmisille. Retargeting advertising is an effective form of digital marketing that companies can use in various ways, e.g. to increase their sales or conversion rates. Retargeting advertising can be utilized by companies of all sizes and is already well established in the marketing strategies of many companies. The purpose of this thesis is to design and implement a retargeting campaign for a Finnish retail company named Ase ja Erä, which deals in hunting and shooting sports, as well as outdoor equipment.
The theoretical part combines digital sources and information from a professional marketer. The theory discusses what retargeting marketing is, how it works and what aspects should be taken into consideration when planning for a campaign. In the functional part, a retargeting advertising campaign is implemented for the commissioner. The campaign is created in Google Ads and the different stages of the implementation process are documented in pictures and text.
As a result, Ase ja Erä gets a retargeting advertising campaign running, and an opportunity to reach the website visitors who left before buying in order to improve its conversion percent. Ase ja Erä is also provided with ways to optimize the campaign and given suggestions of opportunities for further development of their retargeting advertising. Based on these suggestions, Ase ja Erä can create more efficient advertising in the future.
The commissioner company can also use this thesis as a guide for a novice Google Ads user, or for employees inexperienced in retargeting advertising. The outcome can similarly be used by other advertisers or people who want to learn more about retargeting advertising and its efficient implementation.
Teoriaosuus koostettiin yhdistelemällä sähköisiä lähteitä sekä käyttämällä suullista asiantuntija-lähdettä. Teoriaosuudessa selvennettiin, mitä retargeting-mainonta on, miten se toimii ja mitä asioita mainonnan suunnittelussa tulee huomioida. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa toimeksiantoyritykselle toteutettiin retargeting-mainonnan kampanja. Kampanja luotiin Googlen mainosalustalla Google Adsissa ja työn eri vaiheet dokumentoitiin kuvina ja tekstinä.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantoyritys sai retargeting-mainonnan kampanjan käyntiin ja mahdollisuuden tavoittaa sivuilta lähteneet vierailijat uudelleen konversioprosentin parantamiseksi. Toimeksiantoyritykselle esitettiin retargeting-kampanjan optimointimahdollisuuksia, joiden avulla käynnistettyä kampanjaa voidaan optimoida yhä tehokkaammaksi ajan kuluessa. Ase ja Erälle esitettiin myös retargeting-mainonnan jatkokehitysmahdollisuuksia yleisemmällä tasolla, jotta yritys voisi toteuttaa entistä tehokkaampaa retargeting-mainontaa tulevaisuudessa.
Työtä voidaan käyttää toimeksiantoyrityksessä ohjeena työntekijälle, jolle retargeting-mainonta ja/tai Google Ads eivät ole ennestään kovin tuttuja. Lisäksi työ sopii tietolähteeksi kaikille mainonnan parissa työskenteleville tai aiheesta muuten kiinnostuneille ihmisille.
The theoretical part combines digital sources and information from a professional marketer. The theory discusses what retargeting marketing is, how it works and what aspects should be taken into consideration when planning for a campaign. In the functional part, a retargeting advertising campaign is implemented for the commissioner. The campaign is created in Google Ads and the different stages of the implementation process are documented in pictures and text.
As a result, Ase ja Erä gets a retargeting advertising campaign running, and an opportunity to reach the website visitors who left before buying in order to improve its conversion percent. Ase ja Erä is also provided with ways to optimize the campaign and given suggestions of opportunities for further development of their retargeting advertising. Based on these suggestions, Ase ja Erä can create more efficient advertising in the future.
The commissioner company can also use this thesis as a guide for a novice Google Ads user, or for employees inexperienced in retargeting advertising. The outcome can similarly be used by other advertisers or people who want to learn more about retargeting advertising and its efficient implementation.