Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Projisoitu lisätty todellisuus : Lightform

Merta, Aro (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (1.603Mt)
Liite 1 (105.0Mt)
Liite 1
Lataukset: 


Merta, Aro
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829647
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee videoprojisointia (eng. video mapping) yhtenä laajennetun todellisuuden (XR) lajeista. Pyrkimyksenä on havainnollistaa videoprojisoinnin erilaisia käyttömahdollisuuksia käytännön esimerkkien avulla ja todentaa Lightform -projisointiteknologian helppokäyttöisyys ja monipuolisuus empiirisen tutkimuksen avulla.

Kysyntä laajennetulle todellisuudelle on suuri ja sen kehitystä tuetaan Suomessa myös julkisella rahoituksella. Viime vuosien teknologisen kehityksen myötä myös projisointiteknologiasta on tullut entistä edullisempaa ja helppokäyttöisempää, mikä tuo videoprojisoinnin myös yksilöiden ulottuville. Pienet ja tehokkaat LED-projektorit ovat kätevä ja kustannustehokas keino toteuttaa projisointeja sisätiloissa.

Opinnäytetyön ensimmäisessä osassa tehdään yleiskatsaus laajennetun todellisuuden lajeihin ja osallistaviin teknologioihin, ja tarkastellaan niiden käyttömahdollisuuksia oikeassa elämässä. Siinä selitetään myös tarkemmin mitä videoprojisointi on.

Toinen osa käsittelee osallistujan näkökulmasta kokemuksia kansainvälisiltä videoprojisointityöpajoilta ja niiden yhteydessä järjestettäviltä valofestivaaleilta. Siinä selitetään erilaisten videoprojisointi-installaatioiden luomisprosessia käytännön tasolla.

Kolmannessa osassa tutkitaan Lightform -teknologian helppokäyttöisyyttä ja käyttökelpoisuutta, sekä kootaan yhteen syntyneet havainnot videoprojisoinnin toteuttamisesta. Lightform yhdistää tietokonenäön ja projektorin, tarkoituksena yksinkertaistaa ja automatisoida videoprojisoinnin hankalia työvaiheita. Tämä antaa käyttäjälle mahdollisuuden keskittyä sisällön luomiseen teknisen hienosäädön sijaan.
Neljännessä osassa tarkastellaan aikaisempien havaintojen pohjalta videoprojisoinnin käyttömahdollisuuksia harrastustoimintaa tukevana elementtinä esimerkiksi liveroolipeleissä tai pakohuoneissa.
 
The purpose of this thesis is to examine video mapping (or projection mapping) as a form of extended reality (XR). It aims to demonstrate different ways of using video mapping through a variety of practical examples, and to prove the ease of use and versatility of Lightform technology through empirical research.

The demand for extended reality is substantial. In Finland XR development is partly funded by public funds. There have been significant technological advancements in recent years. Video mapping technology is now more affordable and simpler to use than ever before, making it more accessible for individuals. Small and powerful LED-projectors are both bright and energy efficient, providing ideal means for indoor projection.

The first part of this thesis is an overview of immersive technologies and it covers different types of extended reality as well as their applicability in real life. It also explains in greater detail what video mapping is.
The second part covers experiences in international video mapping workshops and related light festivals. It explains the creation process of various kinds of video mapping installations on a practical level.
The third part is a study of Lightform technology, mainly it’s ease of use and applicability. It summarizes observations about creating video mapping installations. Lightform combines computer vision with a projector as a means to simplify and automate previously tedious steps of video mapping, allowing users to focus mainly on content creation instead of technical adjustments. This thesis aims to determine through empirical research whether or not Lightform is as user friendly and easy to use as it claims.

The fourth part examines interactive projection mapping as a means to enhance experiences in recreational activities, such as live action role play or room escape, through previous observations.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste