Outsourcing av löneräkning: Varför väljer företag att outsourca sin löneräkning?
Hintze, Antonia (2020)
Hintze, Antonia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201222102527
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201222102527
Tiivistelmä
Detta arbete är en kvalitativ undersökning som är gjord med syftet att förstå outsourcingens process, kriterier som ställs till det företaget löneräkningen outsourcas till och varför företag väljer att outsourca sin löneräkning om orsakerna inte är ekonomiska. Arbetet avgränsas till små och medelstora företag inom Finland. Undersökningen görs genom två strukturerade intervjuer där den ena intervjuade arbetar som finanschef och den andra arbetar som personalchef. De har både den teoretiska kunskapen men även det praktiska kunnandet. Teoretiska delen av undersökningen öppnar upp vad löner består av varför det krävs kunskap för att kunna räkna löner korrekt. Teorin behandlar fördelar och nackdelar med outsourcingen, samt en liten tillbakablick på hur outsourcingen har förändrats. Till de största nackdelarna hör överlåtandet av kontrollen samt mängden fel som sker trots outsourcingen. Den största fördelen av outsourcing är den ökade säkerheten. Detta framkommer även i resultatredovisningen, företag vill outsourca eftersom det ökar säkerheten för anställda och för företaget. Det visar sig att ett litet eller medelstort företag inte har resurser att sköta en effektiv löneräkning ifall det är tre löneräknare eller flera, samtidigt som det inte är säkert för företaget att endast ha två löneräknare. Processen när löneräkningen outsourcas är både lång och komplicerad och kan ta så länge som sex månader. När ett företag har outsourcat sin löneräkning kommer det knappast sköta sin löneräkning själv igenom om inte teknologin går framåt så pass mycket att den till största del automatiserar löneräkningen.