Grön marknadsföring inom modebranschen: En studie om trovärdig grön marknadsföring och hur det påverkar konsumentbeteende.
Sundquist, Linn (2020)
Sundquist, Linn
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121929683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121929683
Tiivistelmä
Konsumtion av mode har övergått allt mer till snabbmode. Man köper ofta, mycket och helst till ett billigt pris. Detta har sedan resulterat till en ökad förståelse om hållbarhet och miljö. Den gröna trenden växte fram i och med att man börja inse konsekvenserna av snabbmode. Allt fler företag har förändrat sina marknadsföringsstrategier för att hänga med den nya trendvågen inom klädindustrin och detta har gjort det svårt för konsumenter att urskilja autentiskt gröna produkter till gröntvättade. Detta examensarbete behandlar vad som påverkar trovärdigheten i grön marknadsföring inom modebranschen, samt hur miljövänlig marknadsföring påverkar konsumentbeteende inom mode. Undersökningen genomfördes med en kvalitativ inriktning med hjälp av fokusgrupper på 3 personer på 4 grupper, i åldern 20-23. Undersökningen bestod av en semi strukturerad intervju. I intervjun användes en intervjuguide samt oplanerade frågor frågades. Fokusgrupper baserar sig på diskussioner gällande uppfattningar, åsikter, tro och attityder gentemot ett tema. Resultatsvaren har sedan analyserat utifrån teoridelen, som bestod av teorier angående grön marknadsföring och konsumentbeteende. I resultatredovisningen sammanflätas respondenternas uppfattningar och attityder tillsammans med teorier som framförts i arbetet. Resultaten på undersökningen tyder på att de flesta konsumenter förhåller sig ointresserade eller skeptiska till grönmarknadsföring, eftersom de flesta konsumenter anser att företag framhäver vaga och vilseledande miljöargument samt att det råder brist på tillräcklig information om påståendena är sanna, eller om de används som en försäljningsstrategi. Element som inhemskt producerade, miljömärkningar, recensioner samt goda rykten från vänner och bekanta skapar en viss trygghet på marknaden samt ökar trovärdigheten för miljöpåståendet.