Kunnan talouden suunnittelu ja seuranta : talousarvio talouden ohjauskeinona
Rinne, Johanna (2020)
Rinne, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122129783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122129783
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Pirkkalan kunnan taloussuunnittelutyötä helpottamaan kokonaisuus, joka sisältää selvityksen käytännön työstä sekä olennaisimmat osat taloussuunnitteluun vaikuttavista säädöksistä. Tavoitteena oli myös muodostaa kokonaiskuva kuntien yleisimmistä talouden ohjauskeinoista ja kunnallistalouteen vaikuttavista tahoista. Tarkempaan tarkasteluun nostettiin kunnan talousarvion ja -suunnitelman sisältö ja laatiminen sekä käsiteltiin talousarvion toteutumisen seurantaa. Tutkimusmenetelminä käytettiin lainopillista tutkimusta sekä omaa havainnointia ja kokemuksia aiheesta. Tiedon keruu perustui jo olemassa olevaan aineistoon ja työ oli teoreettinen kuvaus aiheesta.
Kuntien taloussuunnitteluun vaikuttavia säännöksiä löytyi useista eri laeista ja asetuksista sekä kuntasektoriin vaikuttavien tahojen ohjeista ja suosituksista. Kuntien talouden ohjauskeinoja olivat muun muassa talousarvion täytäntöönpano-ohjeet, talousarvion toteutumisen seuranta ja raportointi, talousarvio sekä muutostalousarvio. Kunnan talousarvio noudatti hyvin pitkälle eri tahoilta annettuja ohjeita, määräyksiä ja malleja. Talousarvion toteutumisen seuranta taas oli vapaamuotoisempaa ja siihen liitettiin usein muutakin, kuin minimivaatimukset täyttävät tiedot.
Laadullisesti parhaaseen lopputulokseen talousarvion laadinnassa päästään, kun talousarvioprosessia ja toimialoilta kerättyjä tietoja hallitaan keskitetysti ja tarkastellaan kriittisesti. Talousarvion toteutumisen seurannassa ja siitä raportoitaessa on tärkeää pitää mielessä, miksi ja kenelle raportoidaan. Hyvä raportointi on tiedon analysoimista ja perustelua selkeästi esittäen, ei vain olemassa olevan tiedon keräämistä ja dokumentoimista.
Opinnäytetyötä voi alkuperäisen tarkoituksensa mukaisesti hyödyntää kunnan taloussuunnittelussa ja talousarvion valmistelussa tulevaisuudessa. Erityisesti työ hyödyttää kunnan talousarvion kokonaisuudesta vastaavia. Opinnäytetyön perusteella on helppo laatia kunnalle myös kevyempi, tiivistetty ohjeistus aiheeseen liittyen.
Kuntien taloussuunnitteluun vaikuttavia säännöksiä löytyi useista eri laeista ja asetuksista sekä kuntasektoriin vaikuttavien tahojen ohjeista ja suosituksista. Kuntien talouden ohjauskeinoja olivat muun muassa talousarvion täytäntöönpano-ohjeet, talousarvion toteutumisen seuranta ja raportointi, talousarvio sekä muutostalousarvio. Kunnan talousarvio noudatti hyvin pitkälle eri tahoilta annettuja ohjeita, määräyksiä ja malleja. Talousarvion toteutumisen seuranta taas oli vapaamuotoisempaa ja siihen liitettiin usein muutakin, kuin minimivaatimukset täyttävät tiedot.
Laadullisesti parhaaseen lopputulokseen talousarvion laadinnassa päästään, kun talousarvioprosessia ja toimialoilta kerättyjä tietoja hallitaan keskitetysti ja tarkastellaan kriittisesti. Talousarvion toteutumisen seurannassa ja siitä raportoitaessa on tärkeää pitää mielessä, miksi ja kenelle raportoidaan. Hyvä raportointi on tiedon analysoimista ja perustelua selkeästi esittäen, ei vain olemassa olevan tiedon keräämistä ja dokumentoimista.
Opinnäytetyötä voi alkuperäisen tarkoituksensa mukaisesti hyödyntää kunnan taloussuunnittelussa ja talousarvion valmistelussa tulevaisuudessa. Erityisesti työ hyödyttää kunnan talousarvion kokonaisuudesta vastaavia. Opinnäytetyön perusteella on helppo laatia kunnalle myös kevyempi, tiivistetty ohjeistus aiheeseen liittyen.