Citylogistiikan uudet ratkaisut : sähköavusteinen rahtipyörä
Allonen, Luukas (2020)
Allonen, Luukas
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122129790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122129790
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sähköavusteisten rahtipyörien käytettävyyttä logistiikkaketjun viimeisen vaiheen, eli niin sanotun viimeisen kilometrin, kuljetuksissa. Tarkoituksena oli rakentaa rahtipyörään monilämpökuormatila, ja arvioida soveltuvuutta esimerkiksi vanhusten ruokapalveluun. Työ tehtiin 6Aika kaupunkikehittämisen strategian Citylogistiikan uudet ratkaisut -hankkeelle.
Työ toteutettiin kokoamalla tietoa jakelutoiminnan vaikutuksista, esimerkiksi talouteen ja päästöihin, niihin vaikuttavista tavoitteista ja vaatimuksista, sekä sähköavusteisissa rahtipyörissä käytettävästä tekniikasta. Seuraavaksi kerrottiin suunnitellusta kokeilusta sähköavusteisella rahtipyörällä – ja sen korvanneesta kokeilusta täyssähköpakettiautolla. Lopuksi tulosten perusteella arvioidaan pyörän käytettävyyttä ja käyttökohteita, sekä esitellään esimerkkejä käytöstä nykyisellään.
Työn tulokseksi saatiin tietoa sähköavusteisen rahtipyörän käytön vaikutuksista palveluntarjoajalle, jakelualueelle ja ympäristölle – jotka ovat pääosin positiivisia, kunhan jakelukohteiden tiheys on tarpeeksi suuri – sekä vaatimuksista toiminnan kannattavuudelle.
Tuloksia voidaan hyödyntää arvioitaessa vaihtoehtoisia tekniikoita ympäristöystävällisemmille ja edullisemmille kuljetuksille erityisesti kaupunkialueelle sijoittuvassa toiminnassa. The aim of this thesis was to evaluate the usability of electric cargo bikes in the last part of the logistics chain, i.e. last mile delivery. The aim was to build a multi-temperature cargo compartment for the bike and to evaluate its suitability for activities such as food service for the elderly. The work was done for the 6Aika urban development strategy’s New solutions in city logistics project.
The work was carried out by firstly collecting information on the effects of cargo transportation on the economy and environment, the targets and requirements that affect them, and the technology used in electric cargo bikes. The following part contains information on the planned experiment with a cargo bike – and the results of the substitute experiment with an electric van. Finally the usability and potential applications of cargo bikes were evaluated, and few examples of existing use presented.
The result was information on the effects of the use of an electric cargo bike on the service provider, the area of distribution and the environment – which were shown to be mainly positive as long as the density of distribution destinations is high enough – as well as on the requirements for profitability of operations.
The results can be used in evaluating alternative technologies for more environmentally friendly and cost-effective cargo transportation, especially in urban areas.
Työ toteutettiin kokoamalla tietoa jakelutoiminnan vaikutuksista, esimerkiksi talouteen ja päästöihin, niihin vaikuttavista tavoitteista ja vaatimuksista, sekä sähköavusteisissa rahtipyörissä käytettävästä tekniikasta. Seuraavaksi kerrottiin suunnitellusta kokeilusta sähköavusteisella rahtipyörällä – ja sen korvanneesta kokeilusta täyssähköpakettiautolla. Lopuksi tulosten perusteella arvioidaan pyörän käytettävyyttä ja käyttökohteita, sekä esitellään esimerkkejä käytöstä nykyisellään.
Työn tulokseksi saatiin tietoa sähköavusteisen rahtipyörän käytön vaikutuksista palveluntarjoajalle, jakelualueelle ja ympäristölle – jotka ovat pääosin positiivisia, kunhan jakelukohteiden tiheys on tarpeeksi suuri – sekä vaatimuksista toiminnan kannattavuudelle.
Tuloksia voidaan hyödyntää arvioitaessa vaihtoehtoisia tekniikoita ympäristöystävällisemmille ja edullisemmille kuljetuksille erityisesti kaupunkialueelle sijoittuvassa toiminnassa.
The work was carried out by firstly collecting information on the effects of cargo transportation on the economy and environment, the targets and requirements that affect them, and the technology used in electric cargo bikes. The following part contains information on the planned experiment with a cargo bike – and the results of the substitute experiment with an electric van. Finally the usability and potential applications of cargo bikes were evaluated, and few examples of existing use presented.
The result was information on the effects of the use of an electric cargo bike on the service provider, the area of distribution and the environment – which were shown to be mainly positive as long as the density of distribution destinations is high enough – as well as on the requirements for profitability of operations.
The results can be used in evaluating alternative technologies for more environmentally friendly and cost-effective cargo transportation, especially in urban areas.