Rehtoreiden kokema tuki yhteisön oppimisprosessin johtamisessa : Parasta ennen -hanke
Salonen, Esa; Parhiala, Tino (2020)
Salonen, Esa
Parhiala, Tino
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122129782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122129782
Tiivistelmä
Parasta ennen -hanke on Pohjois-Savossa toimiva opetushallituksen rahoittama hanke, jossa on mukana 21 peruskoulua 14:sta eri Pohjois-Savon kunnasta. Hankkeen tavoitteena on koulun omia vahvuuksia hyödyntäen ja tiimivalmentamisen menetelmiä käyttäen yhteisöllisen toimintakulttuurin ja pedagogiikan kehittäminen, kouluyhteisön ja eri sidosryhmien osallistaminen sekä toimintaa tukevan verkoston luominen.
Tutkimusongelmana on selvittää rehtoreiden kokema tuki hankkeelta yhteisön oppimisprosessin johtamisessa ja tutkimuksen tavoitteena on vastata toimeksiantajalle mahdollisimman validisti ja ymmärrettävästi tähän tutkimusongelmaan.
Tutkimusmenetelminä olivat teemahaastattelu ja kyselytutkimus. Haastattelun kohdehenkilöinä olivat hankkeen valmentajat (2kpl), sekä 3 hankkeeseen osallistunutta rehtoria. Näiden pohjalta luotiin esiymmärrys tutkittavasta aiheesta ja luotu teoriaohjaavasti kyselylomake lopuille 18 rehtorille.
Hankkeen antaman tuen yhteisön oppimisprosessin johtamiseen kuvailun lisäksi avataan hankkeen vaikutuksia yhteisöön sekä johtamiseen, joihin hankkeen olisi tullut tutkittavaa tukea antaa.
Tutkimustulosten mukaan hanke on kokonaisuudessaan sekä onnistunut, että epäonnistunut yhteisön oppimisprosessin johtamisen tukemisessa. Vaihtelu onnistumisessa on tapahtunut koulukohtaisesti, eikä aihealuekohtaisesti. Tutkimustuloksista selviää myös minkälaisesta tuesta rehtorit ovat hyötyneet eniten, sekä millaista tukea olisivat kaivanneet lisää.
Tutkimusongelmana on selvittää rehtoreiden kokema tuki hankkeelta yhteisön oppimisprosessin johtamisessa ja tutkimuksen tavoitteena on vastata toimeksiantajalle mahdollisimman validisti ja ymmärrettävästi tähän tutkimusongelmaan.
Tutkimusmenetelminä olivat teemahaastattelu ja kyselytutkimus. Haastattelun kohdehenkilöinä olivat hankkeen valmentajat (2kpl), sekä 3 hankkeeseen osallistunutta rehtoria. Näiden pohjalta luotiin esiymmärrys tutkittavasta aiheesta ja luotu teoriaohjaavasti kyselylomake lopuille 18 rehtorille.
Hankkeen antaman tuen yhteisön oppimisprosessin johtamiseen kuvailun lisäksi avataan hankkeen vaikutuksia yhteisöön sekä johtamiseen, joihin hankkeen olisi tullut tutkittavaa tukea antaa.
Tutkimustulosten mukaan hanke on kokonaisuudessaan sekä onnistunut, että epäonnistunut yhteisön oppimisprosessin johtamisen tukemisessa. Vaihtelu onnistumisessa on tapahtunut koulukohtaisesti, eikä aihealuekohtaisesti. Tutkimustuloksista selviää myös minkälaisesta tuesta rehtorit ovat hyötyneet eniten, sekä millaista tukea olisivat kaivanneet lisää.