Sisäinen brändäys ja sen kehittäminen kouluorganisaatioissa
Palmari, Annika; Hakakoski, Sampsa (2020)
Palmari, Annika
Hakakoski, Sampsa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121929714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121929714
Tiivistelmä
Tavoitteenamme oli selvittää, miten brändi jalkautetaan onnistuneesti organisaation sisälle. Tutkimukseen kerättiin tietoa teorian, kyselyn ja asiantuntijahaastattelujen avulla. Toimeksiantaja on Tiimiakatemia, joka on Jyväskylän ammattikorkeakoulun alla toimiva yrittäjyysyksikkö. Sisäisen brändäyksen kannalta Tiimiakatemian haasteena on se, että sen brändi ei ole jalkautunut koko organisaation käyttöön.
Teoriaosuudessa käsittelemme ensin yleisesti brändiä ja brändäystä, minkä jälkeen perehdymme itse sisäiseen brändäykseen. Teoriaa aiheesta olemme keränneet monipuolisesti sekä suomalaisista että ulkomaisista lähteistä, kuten kirjoista, artikkeleista sekä verkkolähteistä.
Tutkimus toteutettiin hyödyntäen sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää. Laadullisen tutkimusosuuden toteutimme syksyllä 2020 teemahaastatteluina sisäisen brändäyksen asiantuntijoille. Haastatteluiden tavoite oli saada lisää tietoa sisäisestä brändäyksestä. Yhteensä toteutimme 8 teemahaastattelua. Määrällinen tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, joka tehtiin Tiimiakatemian tiimiyrittäjille internetissä olevan kyselylomakkeen kautta syksyllä 2020. Kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää Tiimiakatemian senhetkisen brändin jalkautumisen tilanne.
Tuloksena saimme kerättyä tietoa sisäisen brändäyksen prosessin vaiheista ja ohjeita siihen, miten brändi jalkautetaan onnistuneesti. Teemahaastatteluiden avulla saimme selville, miten sisäinen brändäys toteutetaan onnistuneesti organisaatiossa. Saimme teemahaastattelujen ja kyselytutkimuksen kautta myös selvitettyä Tiimiakatemian brändin jalkautumisen tilanteen ja pystyimme löytämään kehityskohtia Tiimiakatemian brändin jalkauttamisen tuloksien parantamiseksi.
Teoriaosuudessa käsittelemme ensin yleisesti brändiä ja brändäystä, minkä jälkeen perehdymme itse sisäiseen brändäykseen. Teoriaa aiheesta olemme keränneet monipuolisesti sekä suomalaisista että ulkomaisista lähteistä, kuten kirjoista, artikkeleista sekä verkkolähteistä.
Tutkimus toteutettiin hyödyntäen sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää. Laadullisen tutkimusosuuden toteutimme syksyllä 2020 teemahaastatteluina sisäisen brändäyksen asiantuntijoille. Haastatteluiden tavoite oli saada lisää tietoa sisäisestä brändäyksestä. Yhteensä toteutimme 8 teemahaastattelua. Määrällinen tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, joka tehtiin Tiimiakatemian tiimiyrittäjille internetissä olevan kyselylomakkeen kautta syksyllä 2020. Kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää Tiimiakatemian senhetkisen brändin jalkautumisen tilanne.
Tuloksena saimme kerättyä tietoa sisäisen brändäyksen prosessin vaiheista ja ohjeita siihen, miten brändi jalkautetaan onnistuneesti. Teemahaastatteluiden avulla saimme selville, miten sisäinen brändäys toteutetaan onnistuneesti organisaatiossa. Saimme teemahaastattelujen ja kyselytutkimuksen kautta myös selvitettyä Tiimiakatemian brändin jalkautumisen tilanteen ja pystyimme löytämään kehityskohtia Tiimiakatemian brändin jalkauttamisen tuloksien parantamiseksi.