B2B-sähköpostimarkkinoinnin tehostaminen
Jouppi, Anna (2020)
Jouppi, Anna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121929705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121929705
Tiivistelmä
Sähköpostimarkkinointi on oleellinen osa nykypäivän yritysten välistä markkinointia. Se on edullista ja tavoittaa suuren joukon ihmisiä ympäri maailmaa. Kuitenkin huonosti suunniteltuna ja toteutettuna se voi antaa jopa huonon ja epäammattimaisen kuvan yrityksestä. Lähetettyjen sähköpostien luokittelu roskapostiksi ja huolimattomasti laaditut markkinointiviestit voivat johtaa huonoon maineeseen ja hidastaa yrityksen tavoitteita saada uusia asiakkaita.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää toimeksiantajalle DT Dealer’s:lle nykyaikaisia ja toimivia keinoja sähköpostimarkkinoinnin tehostamiseen. Tutkimuksen kohteena olivat erilaiset markkinoinnin automaatioita tarjoavat ohjelmistot sekä hyvän sähköpostiviestin tekniset ja ulkoasulliset seikat. Yleisen tietosuoja-asetuksen vaikutusta yritysten välisessä sähköpostimarkkinoinnissa tutkittiin myös. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena.
Teoriaosuudessa käsiteltiin yritysten välistä sähköpostimarkkinointia yleisellä tasolla sekä sen hyötyjä ja haasteita. Osuudessa käytiin läpi myös sähköpostin toimintaperiaate teknisestä näkökulmasta, sekä tutustuttiin erilaisiin kotimaisiin markkinoinnin automaatioratkaisuja tarjoaviin palveluihin.
Sähköpostimarkkinointi on iästään huolimatta B2B -markkinoinnin keinoista käytetyin ja kustannustehokkain muoto. Sähköpostimarkkinoinnin onnistumiseksi on erittäin suotavaa käyttää siihen kehitettyä ohjelmistoa.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajan tulevassa sähköpostimarkkinoinnissa ja sen suunnittelussa. Myös B2B -sähköpostimarkkinointia suunnittelevat tai siitä kiinnostuneet hyötyvät tämän tutkimuksen tuloksista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää toimeksiantajalle DT Dealer’s:lle nykyaikaisia ja toimivia keinoja sähköpostimarkkinoinnin tehostamiseen. Tutkimuksen kohteena olivat erilaiset markkinoinnin automaatioita tarjoavat ohjelmistot sekä hyvän sähköpostiviestin tekniset ja ulkoasulliset seikat. Yleisen tietosuoja-asetuksen vaikutusta yritysten välisessä sähköpostimarkkinoinnissa tutkittiin myös. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena.
Teoriaosuudessa käsiteltiin yritysten välistä sähköpostimarkkinointia yleisellä tasolla sekä sen hyötyjä ja haasteita. Osuudessa käytiin läpi myös sähköpostin toimintaperiaate teknisestä näkökulmasta, sekä tutustuttiin erilaisiin kotimaisiin markkinoinnin automaatioratkaisuja tarjoaviin palveluihin.
Sähköpostimarkkinointi on iästään huolimatta B2B -markkinoinnin keinoista käytetyin ja kustannustehokkain muoto. Sähköpostimarkkinoinnin onnistumiseksi on erittäin suotavaa käyttää siihen kehitettyä ohjelmistoa.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajan tulevassa sähköpostimarkkinoinnissa ja sen suunnittelussa. Myös B2B -sähköpostimarkkinointia suunnittelevat tai siitä kiinnostuneet hyötyvät tämän tutkimuksen tuloksista.