Uudenlainen palvelupaketti pakopelien vuoksi matkustaville matkailijoille
Porentola, Minna (2020)
Porentola, Minna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829629
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829629
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, lähdetäänkö matkalle pakopelien vuoksi ja millaisia matkailualan palveluja pakopelimatkoilla käytetään. Kohderyhmänä olivat pakopelejä pelaavat suomalaiset.
Pakopelit ovat ilmiönä tuore ja monille uusi syy matkustaa. Aiheesta ei löytynyt aiempaa tutkimustietoa suomeksi, eikä englanniksi. Tutkimuksella ei ole toimeksiantajaa, vaan tutkimus tehtiin tutkijan omasta mielenkiinnosta aihetta kohtaan.
Tutkimus oli kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimuksessa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin verkossa jaettavaa kyselylomaketta. Kyselylomake tehtiin suomeksi ja englanniksi. Kyselyt jaettiin sosiaalisen median alustalla, pakopeleistä kiinnostuneiden ryhmissä. Suomenkielisiä vastauksia saatiin 171 kappaletta ja englanninkielisiä vastauksia 30 kappaletta. Vastaajista 45,8 % (n=92), matkustaa pelkän pakopelin/-pelien vuoksi. Matkalla käytetään pakopelin lisäksi muitakin matkailualan palveluja. Suosituimmiksi palveluiksi osoittautuivat ravintola- (91,3 %, n=84) sekä majoituspalvelut (59,8 %, n=55). Pakopeleistä luetut hyvät arvostelut ja pakopelin erilaisuus henkilön aiemmin pelaamiin pakopeleihin innostivat vastaajia lähtemään matkalle.
Tutkimuksen tavoitteena on tulosten pohjalta laatia uudenlaisia palvelupaketteja pakopelien innoittamana matkaan lähteville henkilöille. Näitä matkailupaketteja yritykset voivat hyödyntää kehittäessään omia matkailutuotteitaan.
Pakopelit ovat ilmiönä tuore ja monille uusi syy matkustaa. Aiheesta ei löytynyt aiempaa tutkimustietoa suomeksi, eikä englanniksi. Tutkimuksella ei ole toimeksiantajaa, vaan tutkimus tehtiin tutkijan omasta mielenkiinnosta aihetta kohtaan.
Tutkimus oli kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimuksessa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin verkossa jaettavaa kyselylomaketta. Kyselylomake tehtiin suomeksi ja englanniksi. Kyselyt jaettiin sosiaalisen median alustalla, pakopeleistä kiinnostuneiden ryhmissä. Suomenkielisiä vastauksia saatiin 171 kappaletta ja englanninkielisiä vastauksia 30 kappaletta. Vastaajista 45,8 % (n=92), matkustaa pelkän pakopelin/-pelien vuoksi. Matkalla käytetään pakopelin lisäksi muitakin matkailualan palveluja. Suosituimmiksi palveluiksi osoittautuivat ravintola- (91,3 %, n=84) sekä majoituspalvelut (59,8 %, n=55). Pakopeleistä luetut hyvät arvostelut ja pakopelin erilaisuus henkilön aiemmin pelaamiin pakopeleihin innostivat vastaajia lähtemään matkalle.
Tutkimuksen tavoitteena on tulosten pohjalta laatia uudenlaisia palvelupaketteja pakopelien innoittamana matkaan lähteville henkilöille. Näitä matkailupaketteja yritykset voivat hyödyntää kehittäessään omia matkailutuotteitaan.