Maahanmuuttajaopiskelijan ääni - näkökulmia opintoihin ja työelämään Suomessa
Ahonen-Coly, Susanna; Halme, Kari; Hietalahti, Anita; Lang, Tarja; Räty, Minttu; Saari, Erkki; Viinamäki, Leena (2020)
Ahonen-Coly, Susanna
Halme, Kari
Hietalahti, Anita
Lang, Tarja
Räty, Minttu
Saari, Erkki
Viinamäki, Leena
Laurea-ammattikorkeakoulu
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-599-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-799-599-3
Tiivistelmä
Maahanmuuttajaopiskelijan ääni − näkökulmia opintoihin ja työelämään Suomessa -tutkimus- ja kehittämishanke vastaa kysymykseen, mitkä tekijät edistävät tai vaikeuttavat maahanmuuttahaopiskelijan ammatillisia opintoja, siirtymiä eri kouluasteiden välillä sekä työllistymistä. Tutkimus- ja kehittämishanke jakaantuu tutkimus- ja kehittämisosaan kehittävän työntutkimuksen periaatteiden mukaan.
Hankkeen tutkimusoppilaitoksina ovat profiililtaan neljä erilaista pääkaupunkiseudulla toimivaa oppilaitosta, joista toiselta asteelta Luksia, Omnia ja Careeria sekä korkea-asteelta Laurea-ammattikorkeakoulu.
Tutkimusraportin aineistoanalyysissa edetään maahanmuuttajaopiskelijan yksilötason kokemuksen kuvaamisesta, oppilaitoskohtaisten opettajahaastattelujen ja oppilaitosrekisterianalyysien kautta valtakunnallisten tilastojen tasolle. Eri tutkimusaineistoista piirtyvä kuva konkretisoi tutkimusaineisto- ja intressiryhmäspesifisti painottuen maahanmuuttajaopiskelijan elämisen arkea suomalaisilla ja erityisesti uusmaalaisilla koulutus- ja työmarkkinoilla.
Osallistumme tutkimuksellamme ajankohtaiseen keskusteluun maahanmuuttajien opiskelun ja palkkatyössäkäynnin reunaehdoista mahdollisuuksineen ja rajoituksineen tilanteessa, jossa työvoimapula on Suomessa jo arkipäivää monilla toimialoilla ja ammateissa.
Hankkeen tutkimusoppilaitoksina ovat profiililtaan neljä erilaista pääkaupunkiseudulla toimivaa oppilaitosta, joista toiselta asteelta Luksia, Omnia ja Careeria sekä korkea-asteelta Laurea-ammattikorkeakoulu.
Tutkimusraportin aineistoanalyysissa edetään maahanmuuttajaopiskelijan yksilötason kokemuksen kuvaamisesta, oppilaitoskohtaisten opettajahaastattelujen ja oppilaitosrekisterianalyysien kautta valtakunnallisten tilastojen tasolle. Eri tutkimusaineistoista piirtyvä kuva konkretisoi tutkimusaineisto- ja intressiryhmäspesifisti painottuen maahanmuuttajaopiskelijan elämisen arkea suomalaisilla ja erityisesti uusmaalaisilla koulutus- ja työmarkkinoilla.
Osallistumme tutkimuksellamme ajankohtaiseen keskusteluun maahanmuuttajien opiskelun ja palkkatyössäkäynnin reunaehdoista mahdollisuuksineen ja rajoituksineen tilanteessa, jossa työvoimapula on Suomessa jo arkipäivää monilla toimialoilla ja ammateissa.