Autokauppa digitaalisuuden avulla
Iirola, Kimmo (2020)
Iirola, Kimmo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122229855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122229855
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää luottamuksen kehittymistä käytettyjen henkilöautojen verkkokaupassa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, jossa haastattelun teemat oli kerrottu haastateltaville etukäteen. Haastattelut toteutettiin Teams-, henkilö ja puhelinhaastatteluina. Haastattelun teemat olivat: käytettyjen autojen verkkokaupan kehitys, luottamuksen rakentuminen, autojen verkkokaupan lainsäädäntö.
Työn teoreettinen viitekehys rakentui kolmen teemakokonaisuuden ympärille: autokaupan digitalisaatio, luottamuksen synnyttäminen autokaupassa ja autokaupan lainsäädäntö.
Tulosten perusteella voidaan todeta autojen verkkokaupan olevan kasvussa ja varsinkin nuorempien sukupolvien suosio kaupankäyntiin verkon välityksellä on kasvussa. Luottamus rakentuu monesta eri osa-alueesta, kuten luottamuksesta yritykseen, luottamuksesta järjestelmiin ja luottamuksesta myyjään. Verkkokaupan lainsäädännön todettiin olevan riittävä.
Työn teoreettinen viitekehys rakentui kolmen teemakokonaisuuden ympärille: autokaupan digitalisaatio, luottamuksen synnyttäminen autokaupassa ja autokaupan lainsäädäntö.
Tulosten perusteella voidaan todeta autojen verkkokaupan olevan kasvussa ja varsinkin nuorempien sukupolvien suosio kaupankäyntiin verkon välityksellä on kasvussa. Luottamus rakentuu monesta eri osa-alueesta, kuten luottamuksesta yritykseen, luottamuksesta järjestelmiin ja luottamuksesta myyjään. Verkkokaupan lainsäädännön todettiin olevan riittävä.