Digimarkkinoinnin kehittämissuunnitelma kuntosaliyritykselle
Huttunen, Samuli (2020)
Huttunen, Samuli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122229857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122229857
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona kuntosaliyritykselle. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia kirjallinen suunnitelma, minkä avulla toimeksiantaja voi kehittää
markkinointia digitaalisissa kanavissa. Aihe rajattiin koskemaan ainoastaan liikuntapalveluiden markkinointia digitaalisissa kanavissa yrityksen edellisen omistajan aikana.
Digitaalisuus on muuttanut markkinointia. Markkinoijan on muutettava ajatusmallia asiakaslähtöisempään suuntaan. Kuluttajat suhtautuvat yhä negatiivisemmin perinteiseen, keskeytykseen perustuvaan markkinointiin. Laadukkaan sisällön avulla markkinoja voi saavuttaa kilpailuetua.
Opinnäytetyöraportti sisältää johdannon, tietoperustan sekä osuuden jossa produkti esitetään. Opinnäytetyöprosessin valmis produkti on tämän opinnäytetyöraportin liitteenä. Teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan markkinointiviestintää markkinoinnin suunnittelun
malleja, markkinoinnin muutosta sekä markkinointikanavia.
Opinnäytetyössä käytettiin SOSTAC-mallia markkinoinnin suunnitteluun. Markkinoinnin
suunnittelun tukena käytettiin myös kehittämistyölle tyypillisiä menetelmiä hyvien käytäntöjen kartoittamiseksi ja asiakaspersoonien luomiseksi.
Opinnäytetyö on lähtenyt liikkeelle tarpeen havaitsemisella sekä aiheen valinnalla. Prosessi jatkui tiedonkeruulla sekä tietoperustan laatimisilla. Tietoperustan laatimisen jälkeen
valittiin menetelmät sekä tehtiin digimarkkinointisuunnitelma SOSTAC-mallin avulla. Valmis
produkti toimitettiin toimeksiantajalle marraskuussa 2020.
markkinointia digitaalisissa kanavissa. Aihe rajattiin koskemaan ainoastaan liikuntapalveluiden markkinointia digitaalisissa kanavissa yrityksen edellisen omistajan aikana.
Digitaalisuus on muuttanut markkinointia. Markkinoijan on muutettava ajatusmallia asiakaslähtöisempään suuntaan. Kuluttajat suhtautuvat yhä negatiivisemmin perinteiseen, keskeytykseen perustuvaan markkinointiin. Laadukkaan sisällön avulla markkinoja voi saavuttaa kilpailuetua.
Opinnäytetyöraportti sisältää johdannon, tietoperustan sekä osuuden jossa produkti esitetään. Opinnäytetyöprosessin valmis produkti on tämän opinnäytetyöraportin liitteenä. Teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan markkinointiviestintää markkinoinnin suunnittelun
malleja, markkinoinnin muutosta sekä markkinointikanavia.
Opinnäytetyössä käytettiin SOSTAC-mallia markkinoinnin suunnitteluun. Markkinoinnin
suunnittelun tukena käytettiin myös kehittämistyölle tyypillisiä menetelmiä hyvien käytäntöjen kartoittamiseksi ja asiakaspersoonien luomiseksi.
Opinnäytetyö on lähtenyt liikkeelle tarpeen havaitsemisella sekä aiheen valinnalla. Prosessi jatkui tiedonkeruulla sekä tietoperustan laatimisilla. Tietoperustan laatimisen jälkeen
valittiin menetelmät sekä tehtiin digimarkkinointisuunnitelma SOSTAC-mallin avulla. Valmis
produkti toimitettiin toimeksiantajalle marraskuussa 2020.