Biokaasu ammattikorkeakouluopetuksessa
Alho, Pekka (2020)
Alho, Pekka
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122229904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122229904
Tiivistelmä
Opinnäytteen tavoitteena oli perustella biokaasuopetuksen tarvetta insinööriopetuksessa, pohtia sopivaa tasoa AMK insinöörin yleissivistävän biokaasutietouden tason määrittämiseksi, sekä määrittää ja evaluoida suuntaviivoja biokaasun peruskurssiksi kolmen opintopisteen raameissa.
Työ alkoi biokaasun verkkokurssin rakentamisesta. Sen jälkeen kurssi toteutettiin käytännössä Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoille ja kerättiin siitä opiskelijapalaute. Englanninkielinen biokaasukurssi on suunnattu erityisesti energia- ja ympäristötekniikan opiskelijoille. Tällä nimikkeellä tai sitä vastaavalla, on opintoja useimmissa Suomen ammattikorkeakouluissa.
AMK -tasoisen biokaasuopetuksen tarpeen perusteluksi koottiin ajantasainen kansallisen ja EU -tason laki- ja asetusmuutoksiin, strategioihin ja visioihin perustuva tilannekatsaus. Lisäksi tarkasteltiin biokaasuopetuksen sisältymistä eri ammattikorkeakoulujen opintoihin, arvioitiin verkko-opetuksen haasteita saadun käytännön kokemuksen perusteella, sekä arvioitiin kurssin sisällön rakennetta ja kattavuutta.
Verkko-opetuksesta on Covid-19 epidemian myötä tullut entistäkin ajankohtaisempi toimintatapa ja kehittämistarpeen kohde. Käytännön kurssikokemuksen, saadun palautteen, sekä eAMK laatukriteerien itsearvioinnin pohjalta tavoiteltiin käytännön lopputuloksena laadukkaampaa ja toimivampaa biokaasun verkkokurssia.
Työ alkoi biokaasun verkkokurssin rakentamisesta. Sen jälkeen kurssi toteutettiin käytännössä Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoille ja kerättiin siitä opiskelijapalaute. Englanninkielinen biokaasukurssi on suunnattu erityisesti energia- ja ympäristötekniikan opiskelijoille. Tällä nimikkeellä tai sitä vastaavalla, on opintoja useimmissa Suomen ammattikorkeakouluissa.
AMK -tasoisen biokaasuopetuksen tarpeen perusteluksi koottiin ajantasainen kansallisen ja EU -tason laki- ja asetusmuutoksiin, strategioihin ja visioihin perustuva tilannekatsaus. Lisäksi tarkasteltiin biokaasuopetuksen sisältymistä eri ammattikorkeakoulujen opintoihin, arvioitiin verkko-opetuksen haasteita saadun käytännön kokemuksen perusteella, sekä arvioitiin kurssin sisällön rakennetta ja kattavuutta.
Verkko-opetuksesta on Covid-19 epidemian myötä tullut entistäkin ajankohtaisempi toimintatapa ja kehittämistarpeen kohde. Käytännön kurssikokemuksen, saadun palautteen, sekä eAMK laatukriteerien itsearvioinnin pohjalta tavoiteltiin käytännön lopputuloksena laadukkaampaa ja toimivampaa biokaasun verkkokurssia.