Laatujärjestelmän luonti pienyritykselle : ISO 9001:2015
Vainio, Minttu-Maarit (2020)
Vainio, Minttu-Maarit
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122329929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122329929
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda pk-yritykselle ISO 9001 standardin mukaisen laadunhallintajärjestelmän kehittämisen aloitustoimenpiteet. Projekti tehtiin Boland kiinteistöt Oy yrityksen kanssa yhteistyössä. Yrityksessä haluttiin aloittaa laatujärjestelmän käyttöönotto, koska siellä haluttiin luoda järjestelmä tukemaan toimintaa ja nopeuttamaan prosesseja.
Ensimmäisessä osassa opinnäytetyössä käydään läpi laadun sekä laadunhallinnan käsitteitä. Lisäksi käsitellään laatujohtamista laatujärjestelmien näkökulmasta. Ensimmäisessä osassa käsitellään myös ISO 9000 ja ISO 9001 standardien perusteita ja vaatimuksia. Toisessa osassa keskitytään kohdeyrityksen laadunhallinnan kehittämiseen. Tässä käydään läpi lähtötilanne ja tavoitetila sekä laadunhallinnan tavoitteet.
Työn tuloksena saatiin aikaan laadunhallintajärjestelmän alku sekä prosessikuvaukset tärkeimmille prosesseille. Yritys voi käyttää työn tuloksia laatutyönsä pohjana jatkossa. The purpose of this thesis is to create the starting measures for the SME to develop a quality management system in accordance with ISO 9001 standard. The project was carried out in cooperation with Boland Kiinteistöt Oy. The company wanted to start deploying the quality system because it wanted to create a system to support operations and speed up processes.
In the first part of the thesis, the concepts of quality and quality management are reviewed. Quality management is also discussed from the point of view of quality systems. The first part also addresses the criteria and requirements of ISO 9000 and ISO 9001 standards. The second part focuses on developing the quality management of the target company. The baseline and target status as well as the quality management objectives are getting reviewed.
As a result of the work, the beginning of the quality management system and process descriptions for the most important processes were achieved. The company can use the results of the work as a basis for its quality work in the future.
Ensimmäisessä osassa opinnäytetyössä käydään läpi laadun sekä laadunhallinnan käsitteitä. Lisäksi käsitellään laatujohtamista laatujärjestelmien näkökulmasta. Ensimmäisessä osassa käsitellään myös ISO 9000 ja ISO 9001 standardien perusteita ja vaatimuksia. Toisessa osassa keskitytään kohdeyrityksen laadunhallinnan kehittämiseen. Tässä käydään läpi lähtötilanne ja tavoitetila sekä laadunhallinnan tavoitteet.
Työn tuloksena saatiin aikaan laadunhallintajärjestelmän alku sekä prosessikuvaukset tärkeimmille prosesseille. Yritys voi käyttää työn tuloksia laatutyönsä pohjana jatkossa.
In the first part of the thesis, the concepts of quality and quality management are reviewed. Quality management is also discussed from the point of view of quality systems. The first part also addresses the criteria and requirements of ISO 9000 and ISO 9001 standards. The second part focuses on developing the quality management of the target company. The baseline and target status as well as the quality management objectives are getting reviewed.
As a result of the work, the beginning of the quality management system and process descriptions for the most important processes were achieved. The company can use the results of the work as a basis for its quality work in the future.