NEDC:stä WLTP:hen : kulutusmittaustavan vaihdoksen syitä ja seurauksia
Alander, Arttu (2020)
Alander, Arttu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122329972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122329972
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan muuttuneen EU-kulutusmittaustavan syitä ja seurauksia. Euroopassa siirryttiin vuosien 2017 ja 2020 välisenä aikana vanhasta New European Driving Cycle:stä (NEDC) uuteen Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedures (WLTP) - menettelyyn. Työssä tutkitaan, ovatko uudella mittaustavalla saadut kulutuslukemat lähempänä todellisia kulutuslukemia kuin vanhalla mittaustavalla saadut.
Kulutusmittauksessa mitataan autosta aiheutuvat päästöt. Näistä päästöistä lasketaan ajoneuvon polttoaineen kulutus. Polttoaineen kulutus ja ajoneuvon hiilidioksidipäästöt ovat suoraan verrannollisia toisiinsa, ja hiilidioksidipäästöjen perusteella ajoneuvosta maksetaan mm. vuotuinen ajoneuvovero. Testimenettelyn vaihdos oli välttämätön, sillä vanhalla NEDC- mittaustavalla saadut tulokset alkoivat olla melko kaukana todellisista kulutuslukemista. Todellisuudessa autot kuluttavat enemmän polttoainetta kuin testissä saadut arvot osoittavat.
WLTP on NEDC:n nähden nykyaikaisempi testaustapa. WLTP soveltuu nykyaikaiselle autokannalle ja ajokäyttäytymiselle paremmin kuin vuosikymmeniä vanha NEDC-mittaustapa. Esimerkiksi testissä käytettävät ajonopeudet ovat nousseet mittaustavan päivityksen myötä korkeammiksi, vastaamaan paremmin nykyistä ajokäyttäytymistä.
Opinnäytetyössä verrataan sekä NEDC- että WLTP-kulutusmittauslukemia tosielämän kulutuslukemiin. Tosielämän kulutusarvot on kerätty saksalaiselta Spritmonitor.de- verkkosivustolta. Kuluttajat ilmoittavat sivustolle oman autonsa toteutuneet tankkausmäärät, sekä ajetut kilometrit.
Tämän tutkimuksen mukaan vaihdos on onnistunut. WLTP-testaustavalla saadut kulutusnormilukemat ovat lähempänä ajoneuvojen tosielämän kulutuksia, kuin NEDC- mittaustavalla saadut lukemat.
Kulutusmittauksessa mitataan autosta aiheutuvat päästöt. Näistä päästöistä lasketaan ajoneuvon polttoaineen kulutus. Polttoaineen kulutus ja ajoneuvon hiilidioksidipäästöt ovat suoraan verrannollisia toisiinsa, ja hiilidioksidipäästöjen perusteella ajoneuvosta maksetaan mm. vuotuinen ajoneuvovero. Testimenettelyn vaihdos oli välttämätön, sillä vanhalla NEDC- mittaustavalla saadut tulokset alkoivat olla melko kaukana todellisista kulutuslukemista. Todellisuudessa autot kuluttavat enemmän polttoainetta kuin testissä saadut arvot osoittavat.
WLTP on NEDC:n nähden nykyaikaisempi testaustapa. WLTP soveltuu nykyaikaiselle autokannalle ja ajokäyttäytymiselle paremmin kuin vuosikymmeniä vanha NEDC-mittaustapa. Esimerkiksi testissä käytettävät ajonopeudet ovat nousseet mittaustavan päivityksen myötä korkeammiksi, vastaamaan paremmin nykyistä ajokäyttäytymistä.
Opinnäytetyössä verrataan sekä NEDC- että WLTP-kulutusmittauslukemia tosielämän kulutuslukemiin. Tosielämän kulutusarvot on kerätty saksalaiselta Spritmonitor.de- verkkosivustolta. Kuluttajat ilmoittavat sivustolle oman autonsa toteutuneet tankkausmäärät, sekä ajetut kilometrit.
Tämän tutkimuksen mukaan vaihdos on onnistunut. WLTP-testaustavalla saadut kulutusnormilukemat ovat lähempänä ajoneuvojen tosielämän kulutuksia, kuin NEDC- mittaustavalla saadut lukemat.