Tulevaisuuskatsaus tekoälyn ja koneoppimisen hyödyntämismahdollisuuksiin henkilöstöjohtamisessa
Kakko, Terhi (2020)
Kakko, Terhi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122830016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122830016
Tiivistelmä
IT alan kohdeyrityksessä toteutetun haastattelututkimuksen avulla selvitettiin HR-asiantuntijoiden suhtautumista tekoälyn, koneoppimisen sekä automaation hyödyntämiseen sekä asiantuntijoiden näkemyksiä ja ymmärrystä teknologian toimintaperiaatteista sekä sovelluskohteista yleisesti henkilöstöjohtamisen saralla. Tuloksena on kattava ja kokonaisvaltainen kohdeyrityksen näkökulmasta tuotettu tutkimus, joka pitää sisällään myös nykyisten HR-järjestelmien kartoittamisen. Yhdistettynä teoriaosioon tutkimus tarjoaa kokonaisuudessaan viitekehyksen arvioida organisaation valmiuksia ottaa tulevaisuudessa käyttöön tekoälyä ja koneoppimista hyödyntäviä sovelluksia yrityksen sisäiseen käyttöön henkilöstöjohtamisen näkökulmasta.
Haastatteluista koostetun aineiston ja teoriaperustan analysoinnin avulla tarkoitus on tuoda kokonaisvaltaisesti esille automaation, tekoälyn ja koneoppimisen hyötyjä sekä vaikutuksia, kuitenkin tarjoamalla myös konkreettisia esimerkkejä automaation, tekoälyn ja koneoppimisen sovelluskohteista henkilöstöjohtamisessa: tutkimuksessa kartoitettiin myös kohdeyrityksen HR-järjestelmien nykytilaa sekä tulevaisuuden tekoälyn, koneoppimisen ja automaation tarjoamia kehitysmahdollisuuksia sekä kehityskohteita järjestelmien osalta.
Tavoitteena on myös ollut tuottaa HR-asiantuntijoiden tekoälyn, koneoppimisen sekä automaation ymmärryksen kasvattamiseen tähtäävä teoriaosuus – ja näiltä osin teoriassa on esitelty karkeasti eri tekoälyn, koneoppimisen sekä automaation toimintaperiaatteita ja konkreettisia käytännön esimerkkejä tukemaan ja havainnollistamaan kerätyn haastatteluaineiston tulkintaa ja sen osalta vedettyjä johtopäätöksiä. The aim of the thesis is to draw the full picture of how AI, Machine Learning and automation technology potentially influences the field of Human Resources in the following years from the perspective of HR-specialists: the potential benefits, possibilities and concreate solutions the technologies provide for the organization.
At the time of the conduction of the interviews in 2019, AI and Machine Learning remained as one of the most discussed trends in technology and during the years 2018-2019 the topic hit the headlines in many aspects varying from self-driving cars to chatbots and AI recruiting. However, general discussion highlighted the possibilities and threats the technology could pose; from ethical decision making to virtual assistants replacing the workforce – but most of the solutions underlined the promises with little or no actual business cases and brought benefits. One of the underlining reasons to conduct the research was to focus on an existing company and the actual value the solutions could provide to the company; and how realistic the expectations of implementing the applications to existing (HRMS) systems and current business processes.
A qualitative research was conducted in a selected IT company, where four (4) HR-Specialists and a HR-director were interviewed in order to find out how well the benefits of using automation, AI and Machine learning were understood and whether the specialists had specific knowledge of how the technology could provide more value for the company in the long run; what could be the benefits or possible threats and challenges related to the implementation of AI enabled solutions.
Haastatteluista koostetun aineiston ja teoriaperustan analysoinnin avulla tarkoitus on tuoda kokonaisvaltaisesti esille automaation, tekoälyn ja koneoppimisen hyötyjä sekä vaikutuksia, kuitenkin tarjoamalla myös konkreettisia esimerkkejä automaation, tekoälyn ja koneoppimisen sovelluskohteista henkilöstöjohtamisessa: tutkimuksessa kartoitettiin myös kohdeyrityksen HR-järjestelmien nykytilaa sekä tulevaisuuden tekoälyn, koneoppimisen ja automaation tarjoamia kehitysmahdollisuuksia sekä kehityskohteita järjestelmien osalta.
Tavoitteena on myös ollut tuottaa HR-asiantuntijoiden tekoälyn, koneoppimisen sekä automaation ymmärryksen kasvattamiseen tähtäävä teoriaosuus – ja näiltä osin teoriassa on esitelty karkeasti eri tekoälyn, koneoppimisen sekä automaation toimintaperiaatteita ja konkreettisia käytännön esimerkkejä tukemaan ja havainnollistamaan kerätyn haastatteluaineiston tulkintaa ja sen osalta vedettyjä johtopäätöksiä.
At the time of the conduction of the interviews in 2019, AI and Machine Learning remained as one of the most discussed trends in technology and during the years 2018-2019 the topic hit the headlines in many aspects varying from self-driving cars to chatbots and AI recruiting. However, general discussion highlighted the possibilities and threats the technology could pose; from ethical decision making to virtual assistants replacing the workforce – but most of the solutions underlined the promises with little or no actual business cases and brought benefits. One of the underlining reasons to conduct the research was to focus on an existing company and the actual value the solutions could provide to the company; and how realistic the expectations of implementing the applications to existing (HRMS) systems and current business processes.
A qualitative research was conducted in a selected IT company, where four (4) HR-Specialists and a HR-director were interviewed in order to find out how well the benefits of using automation, AI and Machine learning were understood and whether the specialists had specific knowledge of how the technology could provide more value for the company in the long run; what could be the benefits or possible threats and challenges related to the implementation of AI enabled solutions.