Uuden työntekijän perehdyttäminen : Case Hoivatilat Oyj
Karjula, Paula (2020)
Karjula, Paula
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122229881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122229881
Tiivistelmä
Työn oppimiseen käytettävää aikaa voi lyhentää hyvin suunnitellulla ja toteutetulla perehdytyksellä. Onnistuneella perehdytyksellä voidaan myös sitouttaa työntekijää, jolloin vaihtuvuus on pienempää. Tämä kaikki säästää muiden työntekijöiden aikaa, mikä vaikuttaa perehdytykseen käytettävään aikaan ja kustannussäästöihin.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää laadullisella tutkimuksella, millainen on hyvä perehdytysprosessi, ja miten toimeksiantajayritys Hoivatilat Oyj voisi perehdyttää uuden työntekijän. Hoivatilat Oyj on sivistys- ja sote-kiinteistöjen, kuten päiväkotien, koulujen sekä hoivan tilojen rakennuttamiseen, omistamiseen ja vuokraamiseen erikoistunut palveluyritys.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin
laadullisia teemahaastatteluita sekä erilaisia dokumentteja, kuten aiheesta jo aiemmin
tehdyt luotettavat tutkimus- ja kehittämistyöt, sekä toimeksiantajayrityksessä käytetty
perehdyttämismateriaali.
Haastatteluiden tuloksena ilmeni, että työntekijät olivat monilta osin tyytyväisiä perehdytysprosessiin ja haastateltavat olivat kokeneet olonsa tervetulleeksi aloittaessaan tehtävässä. Kehityskohteiksi nousseita teemoja olivat prosessin erilaisuuden vähentäminen henkilöiden kesken, suunnitelmallisuuden lisääminen työnopastuksessa sekä prosessin arviointi ja palaute. Teemahaastatteluissa nousseet positiiviset asiat päätettiin säilyttää osana prosessia ja kehityskohteiksi nousseet teemat huomioitiin.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää laadullisella tutkimuksella, millainen on hyvä perehdytysprosessi, ja miten toimeksiantajayritys Hoivatilat Oyj voisi perehdyttää uuden työntekijän. Hoivatilat Oyj on sivistys- ja sote-kiinteistöjen, kuten päiväkotien, koulujen sekä hoivan tilojen rakennuttamiseen, omistamiseen ja vuokraamiseen erikoistunut palveluyritys.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin
laadullisia teemahaastatteluita sekä erilaisia dokumentteja, kuten aiheesta jo aiemmin
tehdyt luotettavat tutkimus- ja kehittämistyöt, sekä toimeksiantajayrityksessä käytetty
perehdyttämismateriaali.
Haastatteluiden tuloksena ilmeni, että työntekijät olivat monilta osin tyytyväisiä perehdytysprosessiin ja haastateltavat olivat kokeneet olonsa tervetulleeksi aloittaessaan tehtävässä. Kehityskohteiksi nousseita teemoja olivat prosessin erilaisuuden vähentäminen henkilöiden kesken, suunnitelmallisuuden lisääminen työnopastuksessa sekä prosessin arviointi ja palaute. Teemahaastatteluissa nousseet positiiviset asiat päätettiin säilyttää osana prosessia ja kehityskohteiksi nousseet teemat huomioitiin.